Privacy en gemeente Nissewaard
Gemeente Nissewaard moet zich aan de privacyregels houden. Deze regels staan in de Algemene Verordening Gegevensbescherming, hierna afgekort als AVG. Het college van burgemeester en wethouders (college van B&W) is hier verantwoordelijk voor.
Als je een vraag hebt over je privacy of over de verwerking van je gegevens, kan je hem stellen aan de Privacy Officer of aan onze Functionaris Gegevensbescherming (FG).
Gemeente Nissewaard werkt met veel persoonsgegevens. Dat zijn gegevens over jou als inwoner, maar ook over onze medewerkers en over medewerkers van organisaties waarmee wij samenwerken.
Wij verwerken de persoonsgegevens voor het uitvoeren van verantwoordelijkheden en taken die wij als gemeente hebben, maar ook voor taken en verantwoordelijkheden die niet in een wet staan maar die je van ons mag verwachten.
Bij het verwerken van persoonsgegevens houden wij ons aan de wetten en regels die daarvoor gelden. Dat geldt ook voor de persoonsgegevens die wij delen met andere instellingen of hulpverleners. Wij gaan hier zeer zorgvuldig en met respect voor jouw privacy mee om. Wij houden ons daarom aan de volgende uitgangspunten:
- Persoonsgegevens worden volgens de wet en op een goede en zorgvuldige wijze verwerkt
- Persoonsgegevens worden verwerkt met duidelijk omschreven en relevante doelen
- Bij de verwerking beperken we ons tot de persoonsgegevens die nodig zijn om het bepaalde doel te bereiken
- Persoonsgegevens worden niet langer bewaard dan nodig
Wij gaan zorgvuldig om met persoonsgegevens en wij behandelen persoonsgegevens vertrouwelijk
Als wij samenwerken met andere partijen en daarbij persoonsgegevens verwerken, maken wij afspraken met hen over privacybescherming en beveiliging.
In sommige gevallen is het nodig dat wij persoonsgegevens delen met andere personen of organisaties waarmee wij samenwerken. Ook kunnen wij persoonsgegevens ontvangen van organisaties, als dat nodig is voor de verantwoordelijkheden en taken die wij uitvoeren. Als wij persoonsgegevens doorgeven of ontvangen, zorgen wij er altijd voor dat dat alleen de nodige persoonsgegevens zijn.
Wij willen je goed van dienst kunnen zijn. Daarom delen wij binnen onze organisatie persoonsgegeven waar dat nodig is. Wij bespreken altijd wat minimaal nodig is. Ook delen wij jouw persoonsgegevens met andere organisaties als dat verplicht is, bijvoorbeeld gegevens uit de Basis Registratie Personen (BRP). Wij hebben hiervoor regels opgesteld en we houden zelf goed in de gaten dat wij ons daaraan houden. Als je niet wilt dat jouw gegevens uit de BRP worden verstrekt, is het mogelijk om (gedeeltelijke) geheimhouding te vragen.
De gemeente deelt liever geen persoonsgegevens met andere personen of organisaties buiten de Europese Unie. Als persoonsgegevens buiten de EU worden doorgegeven, vermelden wij dat op een duidelijke manier.
Er zijn veel wetten en regels die zeggen hoe lang wij persoonsgegevens moeten bewaren, zoals de Archiefwet, belastingwetgeving of andere wet- en regelgeving. Wij bewaren persoonsgegevens volgens deze wetten en regels. Als er geen wettelijke regels zijn, stellen wij zelf een bewaarperiode vast die logisch en goed te begrijpen is. Daarbij houden we altijd een balans tussen onze plicht om je goed te helpen en de bescherming van jouw privacy.
Wij hebben processen opgesteld om het voor jou mogelijk te maken van jouw rechten gebruik te kunnen maken. Je vindt de beschrijving van deze processen op deze pagina onder het tabblad 'Documenten'.
Als wij jouw persoonsgegevens verwerken waarvoor wij je toestemming nodig hebben, heb je altijd het recht om deze toestemming weer terug te draaien. Je hoeft daarvoor geen reden te geven. Je kunt dit doorgeven aan je contactpersoon, maar ook bij de Privacy Officer. Je kunt, als je jouw contactpersoon niet kunt of wilt bereiken, contact opnemen met de Privacy Officer.
Wij zetten ons ervoor in om je zo goed mogelijk te helpen. Toch kan het voorkomen dat je vindt dat je niet juist of zelfs oneerlijk wordt behandeld. Je kunt in deze gevallen contact opnemen met onze eigen onafhankelijke toezichthouder, de Functionaris Gegevensbescherming (FG) of met de landelijke toezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).
Onze Functionaris Gegevensbescherming kun je een bericht sturen via e-mail aan fg@nissewaard.nl(Verwijst naar een e-mailadres). Diegene mailt jou dan zo spoedig mogelijk terug. De Autoriteit Persoonsgegevens kun je voor klachten en vragen bereiken via autoriteitpersoonsgegevens.nl(Verwijst naar een externe website).
In sommige gevallen ben je verplicht om ons jouw persoonsgegevens te geven, bijvoorbeeld als je je moet legitimeren of als je gebruik wilt maken van bepaalde rechten. In deze gevallen informeren wij jou daarover en leggen wij je ook uit wat eventuele gevolgen zijn als je ons toch jouw persoonsgegevens niet wilt geven.
Wij verwerken veel persoonsgegevens en dat gebeurt soms in uitgebreide processen. Na het bepalen van een goede balans tussen jouw en onze belangen, maken wij zo nodig gebruik van geautomatiseerde processen. Als wij dit doen informeren wij jou daar uiteraard over. Daarbij leggen wij je uit waarom wij dat doen en hoe. Wij zorgen er in processen die geautomatiseerd zijn voor, dat één van onze medewerkers een mogelijke beslissing neemt.
Wij werken in veel processen samen met andere organisaties. Als wij persoonsgegevens van andere organisaties krijgen, informeren wij jou hierover. Daarbij leggen wij jou onder andere uit van welke organisatie wij de persoonsgegevens hebben ontvangen, om welke categorieën persoonsgegevens het gaat en waarvoor wij deze gegevens nodig hebben.
Interne onderzoeken voor uitvoering en verbetering van onze processen en ons beleid
Wetten en opvattingen veranderen regelmatig. Ook in onze gemeente staan de ontwikkelingen nooit stil. Dat betekent dat wij ook voortdurend onze processen en ons beleid moeten beoordelen. En waar dat mogelijk is ook verbeteren. Wij gebruiken daarvoor de gegevens van onze inwoners die we in de dagelijkse processen verzamelen. Wij zorgen ervoor dat de gegevens die uit de analyses en onderzoeken voortkomen nooit laten zien om welke persoon het gaat. Ook letten wij er goed op, dat deze persoonsgegevens alleen gebruikt worden voor de verbetering van onze processen en beleid.
Met deze onderzoeken en analyses kunnen wij jou dus beter helpen, kunnen wij ons beleid en onze processen actueel houden en kunnen wij ons goed voorbereiden op de toekomst. Deze onderzoeken vinden voornamelijk plaats binnen onze eigen organisatie. Als wij voor onderzoeken een externe organisatie inschakelen, zorgen wij ervoor dat de onderzoeksgegevens op een veilige manier worden verwerkt en na afronding van het onderzoek aan ons worden teruggegeven of vernietigd.
Algemene privacyverklaring Nissewaard, 3 maart 2022