Hoe heten de walvisstaarten nu officieel en wie heeft ze ontworpen?

De Walvisstaarten bij metrostation De Akkers, het eindstation van de metrolijn die Spijkenisse verbindt met Rotterdam en Den Haag, werd deze week wereldnieuws. Een metrostel schoot door de stootblokken heen en belandde bovenop een van de staarten.

De Walvisstaarten is een ontwerp van architect Maarten Struijs. De architect ontwierp de staarten in 2002. En al zijn ze ontworpen door een architect, ze worden toch gezien als kunst. De staarten hebben de officiële naam Staartspoor De Akkers, maar wordt al jaren de Walvisstaarten genoemd.

Het is eigenlijk gekomen door de omwonenden van het uitloopspoor. Bij de ontwikkeling had ik op een inspraakavond een modelletje van het nieuwe ontwerp meegenomen. Daar stond een staart op.” In een nieuw ontwerp waren de staarten verdwenen uit het ontwerp, maar daar maakten de bewoners opmerkingen over: “Je zou een staart maken”. De architect vond, omdat het staartspoor midden in een park kwam te staan, dat daar gehoor aan moest worden gegeven. Hij liet de twee walvisstaarten maken door iemand die ze zo uit kon tekenen en die meerdere projecten had gedaan, voor dierentuinen en dergelijke. “Ze zijn tweemaal zo groot als in het echt.
Maarten Struijs

Maarten Struijs ontwierp tal van werken, vooral in Rotterdam en omgeving. Zo ontwierp hij de metrostations Tussenwater en Blijdorp, De Hartelkering in het Hartelkanaal bij Spijkenisse, het windscherm bij de Calandbrug in de Europoort, waar hij de betonprijs voor ontving en onder andere de renovatie en uitbreiding van  de Regionale Eenheid Rotterdam aan het Haagseveer in Rotterdam. Voor het rookgasreinigingsgebouw van de Roteb ontving hij diverse prijzen en vermeldingen.

Wethouder Soeterboek in gesprek met ontwerper Maarten Struijs Wethouder Soeterboek in gesprek met ontwerper Maarten Struijs