Waardering van Wmo-cliënten voor Nissewaard groeit

De waardering van inwoners die gebruik maken van de Wmo-voorzieningen in Nissewaard is het afgelopen jaar groter geworden. Zowel de tevredenheid over de dienstverlening van de gemeente, als die over de zorgaanbieders was hoger dan in de jaren voor 2020. Maar er blijven punten ter verbetering. Dat is gebleken uit het jaarlijks onderzoek dat Nissewaard verplicht onder de Wmo-cliënten houdt.

Investering loont

De afgelopen jaren heeft de gemeente geïnvesteerd in de dienstverlening aan de cliënten. De constatering in het onderzoek, dat ten opzichte van 2016 de tevredenheid flink is toegenomen, geeft aan dat die investering z’n vruchten afwerpt. Wethouder Léon Soeterboek is trots op de resultaten uit het onderzoek. ”We hebben de afgelopen jaren samen met de cliënten, de zorginstellingen en onze zorgpartners gewerkt aan verbetering van onze dienstverlening aan onze inwoners. Dat uit het onderzoek blijkt dat de waardering van onze cliënten voor onze dienstverlening is gestegen, stemt tot tevredenheid, maar we mogen nu niet achterover leunen.”

Resultaten

Het onderzoek laat drie belangrijke resultaten zien. Ten eerste komt uit het onderzoek naar voren dat de Wmo-cliënten in Nissewaard zich serieus genomen voelen. Zij zijn over het algemeen positief over hoe de gemeente met hun vraag om hulp omgaat. Driekwart van de cliënten merkt op dat er in het gesprek samen naar een oplossing wordt gezocht.

Ten tweede waarderen de cliënten het keukentafelgesprek. Ruim 80% van hen vindt dat het keukentafelgesprek goed is verlopen en is tevreden met de gekozen oplossing. Met name over de manier waarop de klantmanagers hebben geluisterd en de deskundigheid van deze medewerkers kon op veel waardering en tevredenheid van de cliënten rekenen.

Tot slot vindt ruime meerderheid de kwaliteit van de geleverde ondersteuning goed. Cliënten zijn doorgaans positief over de kwaliteit van de ondersteuning. Ruim acht van de tien vinden deze goed en passend bij hun vraag om hulp.

Ook de zorgaanbieders krijgen een hogere waardering, namelijk een 7,9. Dat is 0,2 hoger dan de voorgaande jaren.

Verbeterpunten

Het onderzoek laat echter ook zien, dat er op een aantal punten nog verbeteringen moeten komen. De snelheid waarmee de cliënten vorig jaar geholpen zijn en de effecten die zij van de ondersteuning merken, zijn iets lager beoordeeld dan voorgaande jaren. De gemeente moet volgens het onderzoek ook meer bekendheid geven aan het feit dat mensen bij het keukentafelgesprek iemand mee mogen meenemen. Dat kan een professional zijn, maar ook een familielid, of een goede bekende, zoals een trouwe buur of vrijwilliger die de persoon in kwestie kunnen helpen bij het gesprek. Daarnaast maken mantelzorgers relatief weinig gebruik van ondersteuning die zij kunnen krijgen. Ook dat is een punt waarop verbeterslagen mogelijk zijn. Nogmaals wethouder Soeterboek: “We blijven natuurlijk samen met de cliënten, zorgaanbieders en zorgpartners kijken naar manier om de dienstverlening nog beter te maken. Daarom gaan we ook proberen om samen met bijvoorbeeld MEE en het Steunpunt Mantelzorg de dienstverlening op dit punt aan te scherpen.” De onderzoeksresultaten zijn gepubliceerd op waarstaatjegemeente.nl, waar de resultaten van gemeenten landelijk vergeleken worden.