Controle op leegstaande woningen start eind oktober

Vanaf 27 oktober start het bedrijf Holland Ruiter in opdracht van de gemeente met het controleren van geregistreerde leegstaande woningen. De controleur van Holland Ruiter is herkenbaar en draagt zichtbaar een legitimatiebewijs. De controle duurt ongeveer acht tot tien weken en vindt plaatst plaats tussen 9.00 - 18.00 uur. De politie is geïnformeerd over de controle. 

Waarom we deze controle doen

Het doel is om te controleren of gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) kloppen. In sommige gevallen blijkt een leegstaande woning namelijk toch bewoond. Het onderzoek kan gevolgen hebben voor mensen die wonen in een woning die in de BRP als ‘leeg’ staat geregistreerd. Als een woning tijdens een huisbezoek een bewoonde indruk maakt en de bewoners zijn niet thuis, laat de controleur een brief achter met een formulier ‘Aangifte vestiging/verhuizing in gemeente Nissewaard’. De betreffende personen dienen binnen twee weken na dagtekening van de brief te reageren.

Het niet ingeschreven staan in de BRP op het juiste woonadres, heeft invloed op de verstrekking van overheidsvoorzieningen. Het onderzoek en de controles moeten leiden tot betrouwbare gegevens in de gemeentelijke administratie en een actueel overzicht van leegstaande woningen.

Vragen?

Heb je vragen over de controle op leegstand? Neem contact met ons op.