Gemeenten starten in 2026 met nieuw aanbod beschermd wonen
De gemeenten Goeree-Overflakkee, Hoeksche Waard, Nissewaard en Voorne aan Zee regelen samen beschermd wonen voor iedereen die daar recht op heeft. Beschermd wonen is een vorm van wonen met extra begeleiding en ondersteuning voor mensen die dat nodig hebben om zelfstandig te kunnen leven. Het is bedoeld voor mensen die door bijvoorbeeld psychische kwetsbaarheid, verslaving of andere problematiek niet volledig op zichzelf kunnen wonen, maar ook geen intensieve opname in een instelling nodig hebben.
Veranderingen door nieuwe inkoop
De plekken voor beschermd wonen worden gezamenlijk ingekocht bij vaste zorgaanbieders. Deze afspraken liggen voor een aantal jaar vast. Dit noemen we een inkoop. De vorige inkoop loopt dit jaar af. De afgelopen maanden zijn nieuwe afspraken gemaakt over de plekken en de zorg met de zorgaanbieders.
Er komen nieuwe plekken en nieuwe zorgaanbieders bij. Sommige huidige zorgaanbieders bieden straks minder of geen plekken meer aan. Dit betekent dat er ook voor cliënten iets kan veranderen.
Wat verandert er voor cliënten?
Cliënten die nu zorg krijgen en daar ook nog recht op hebben in 2026, blijven zorg krijgen. Of een cliënt nog recht heeft op hulp, staat in het besluit dat ze eerder van de gemeente Nissewaard hebben ontvangen. Dit besluit noemen we de indicatie.
Door de veranderingen kan het zijn dat cliënten een nieuwe of andere zorgaanbieder krijgt. Er is daarbij een kans dat ze moeten verhuizen. Het kan ook zijn dat de zorg alleen een andere naam krijgt, of dat er niets verandert.
We weten nu nog niet precies wat er voor iedere cliënt gaat veranderen. We bekijken dit, de komende weken, zorgvuldig per persoon.
Brieven en uitleg over ieders situatie
De komende periode ontvangen alle cliënten in de regio een brief van de gemeente Nissewaard. Hierin wordt uitgelegd wat er kan veranderen en waarom het zorglandschap verandert.
Cliënten krijgen uiterlijk begin 2026 een nieuwe brief waarin staat wat er precies voor hen verandert. De klantmanager neemt dan ook contact met ze op om alles persoonlijk te bespreken.
Cliënten kunnen daarnaast altijd contact opnemen met hun klantmanager. Tijdens dit gehele proces blijven zij het aanspreekpunt. Gaat er bij een cliënt iets veranderen, dan begeleidt de klantmanager de cliënt hier altijd bij.
Vragen? Zo kun je contact opnemen
Bekijk hieronder de veelgestelde vragen. Heb je een andere vraag?
- Je klantmanager of begeleider kent jouw situatie en kan je verder helpen.
- Voor onafhankelijke ondersteuning kun je contact opnemen met Stichting MEE via 0900 - 999 88 88(Verwijst naar een telefoonnummer) of mee.nl(Verwijst naar een externe website).
- Je kunt ook altijd bellen naar de gemeente Nissewaard via 14 0181(Verwijst naar een telefoonnummer).
Veelgestelde vragen
De nieuwe woon- en begeleidingsvormen starten officieel op 1 januari 2026. 2026 is een overgangsjaar. Veranderingen worden stap voor stap en cliënt voor cliënt doorgevoerd. Je krijgt altijd vooraf bericht als er iets voor jou verandert.
De vier gemeenten willen de zorg en ondersteuning beter laten aansluiten op wat inwoners nodig hebben. Dit betekent:
- Sneller passende hulp
- Meer keuze in woon- en zorgvormen
- Maatwerk, van lichte begeleiding tot intensieve ondersteuning
Het doel is dat iedereen zo zelfstandig mogelijk kan leven met de juiste hulp.
Op dit moment verandert er niets. Jouw zorg blijft doorlopen zolang je recht hebt op hulp. Je ontvangt eind 2025 of begin 2026 een brief met uitleg over wat er precies voor jou verandert in 2026.
Het kan per persoon verschillen:
- Soms verandert er niets
- Soms verandert alleen de naam of vorm van de zorg
- Soms krijg je een andere zorgaanbieder of begeleider
- In enkele gevallen moet je verhuizen naar een nieuwe zorgaanbieder
Sta je nu op de wachtlijst? Dan blijf je hierop staan. Wanneer je aan de beurt bent, neemt een klantmanager contact met je op en wordt gekeken welke plek het beste bij je past. Dit kan bij een nieuwe zorgaanbieder zijn.
Als je huidige aanbieder geen contract meer heeft, wordt samen met jou gekeken naar een passende oplossing bij een andere aanbieder. Je klantmanager begeleidt je hierbij en helpt bij de overgang. Het jaar 2026 is een overgangsjaar. Voor jou verandert er dus niet direct iets op 1 januari 2026.
Nee. Je eigen bijdrage blijft via het CAK geregeld; hier verandert niets aan.
Dat kan, maar hoeft niet. Dit hangt af van je situatie en je zorgaanbieder. Soms krijg je een nieuwe zorgaanbieder en moet je verhuizen. Soms verandert alleen de naam van de zorg. Soms verandert er niets.
Je ontvangt eind 2025 of begin 2026 een brief waarin precies staat wat er voor jou gaat veranderen. Je klantmanager neemt dan ook contact met je op.