Stress-sensitieve dienstverlening en maatwerk werpen vruchten af

Gemeente Nissewaard heeft haar dienstverlening voor inwoners die gebruik maken van de Participatiewet, minimaregelingen of schuldhulpverlening verbeterd. Uit een klanttevredenheidsonderzoek van Ipsos I&O blijkt dat inwoners steeds tevredener zijn. Het gemiddelde cijfer voor de dienstverlening is gestegen van een 7,4 in 2022 naar een 7,9 nu. Dit succes komt door de stress-sensitieve aanpak binnen de afdeling Werk & Inkomen.

Aandacht voor de menselijke maat

De stijging in tevredenheid is vooral te danken aan de stress-sensitieve dienstverlening, waarbij meer aandacht is voor persoonlijke benadering. 97% van de respondenten ervaart het contact als vriendelijker en respectvoller tijdens het aanvraagproces. De gemeente gebruikt ook video's en eenvoudige kaartjes om inwoners beter te informeren over schuldhulpverlening. Dit maakt de communicatie makkelijker, vooral voor mensen die moeite hebben met de taal.

Persoonlijke begeleiding

Inwoners met een uitkering volgens de Participatiewet zijn tevreden over hun werkadviseurs. Acht op de tien inwoners waarderen de inspanningen en het begrip van hun situatie. De gemeente wil wel meer fysieke intakegesprekken voeren, omdat dit is gedaald van 66% in 2022 naar 58% in 2024. Inwoners die van de bijstand naar de AOW gaan, krijgen een eindgesprek voor extra begeleiding.

Minimaregelingen en schuldhulpverlening

Om te zorgen dat meer mensen gebruik maken van minimaregelingen, worden IIT-aanvragen (individuele inkomenstoeslag) voortaan automatisch verwerkt. Inwoners die een uitkering ontvangen en aan de voorwaarden voldoen, krijgen de toeslag zonder zelf een aanvraag te doen. Dit maakt de regelingen toegankelijker. Bij schuldhulpverlening zijn acht op de tien inwoners tevreden over de informatie op de website en de functionaliteit van 'Mijn Schuldhulpverlening'. Ook de duidelijkheid en snelheid van het proces zijn verbeterd.

Toekomstige verbeteringen

Wethouder Hanneke Stengs van Werk en Inkomen is blij met de resultaten: "Deze uitkomsten laten zien dat onze aanpak werkt. De menselijke maat en maatwerk zijn belangrijk in onze dienstverlening. We willen betrouwbaar en toegankelijk zijn voor iedereen. Dit onderzoek laat zien dat we op de goede weg zijn, maar we blijven werken aan verdere verbetering." De afdeling Werk & Inkomen blijft zich richten op stress-sensitieve dienstverlening en persoonlijke aandacht, zodat alle inwoners de best mogelijke ondersteuning krijgen.