Privacyverklaring AVG en WPG
In deze privacyverklaring lees je hoe de gemeente Nissewaard persoons- en politiegegevens verwerkt. Er staat ook hoe en waarom de gemeente dat doet. Ook lees je wat jouw privacyrechten zijn en wat je kunt doen om deze rechten te beschermen.
Het college van burgemeester en wethouders (college van B&W) is verantwoordelijk voor het nakomen van de privacyregels (uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming, hierna: AVG) door de gemeente en is hiervoor de Verwerkingsverantwoordelijke.
Vragen?
Als u een vraag heeft over uw privacy of over de verwerking van uw (persoons)gegevens, kunt u deze aan de Privacy Officer of aan onze Functionaris Gegevensbescherming (FG) stellen.
Hoe wij met uw persoonsgegevens omgaan
De gemeente Nissewaard werkt met veel persoonsgegevens. Dat zijn gegevens over u als inwoner, maar ook over onze medewerkers en over medewerkers van organisaties waarmee wij samenwerken. Wij verwerken de persoonsgegevens voor de uitvoering van verantwoordelijkheden en taken die wij als gemeente hebben, maar ook voor taken en verantwoordelijkheden die niet in een wet staan maar die u van ons in alle redelijkheid mag verwachten.
Bij het verwerken van persoonsgegevens houden wij ons aan de wetten en regels die daarvoor gelden. Dat geldt ook voor de persoonsgegevens die wij delen met andere instellingen of hulpverleners. Wij gaan hier zeer zorgvuldig en met respect voor uw privacy mee om. Wij houden ons daarom aan de volgende uitgangspunten:
- Persoonsgegevens worden in overeenstemming met de wet en op een behoorlijke en zorgvuldige wijze verwerkt
- Persoonsgegevens worden verwerkt met duidelijk omschreven en gerechtvaardigde doelen.
- Bij de verwerking beperken wij ons tot de persoonsgegevens die nodig zijn om het beschreven doel te bereiken.
- Persoonsgegevens worden niet langer bewaard dan nodig is voor het doel waarvoor wij ze verwerken.
- Wij gaan zorgvuldig om met persoonsgegevens en wij behandelen persoonsgegevens vertrouwelijk. Als wij samenwerken met andere externe partijen en daarbij worden persoonsgegevens verwerkt, dan maken wij over privacybescherming en beveiliging afspraken met die externe partners.
Doorgeven van persoonsgegevens
In diverse gevallen is het nodig dat wij (persoons)gegevens delen met andere personen of organisaties waarmee wij samenwerken. Ook kunnen wij (persoons)gegevens ontvangen van organisaties, als dat nodig is voor de verantwoordelijkheden en taken die wij uitvoeren. Als wij persoonsgegevens doorgeven of als wij die ontvangen, zorgen we er altijd voor dat dat alleen de persoonsgegevens betreft die echt nodig zijn.
Wij willen u goed van dienst kunnen zijn. Daarom delen wij binnen onze organisatie persoonsgegeven waar dat nodig is. Dat beperken wij altijd tot wat minimaal nodig is voor de uit te voeren processen. Ook delen wij uw persoonsgegevens met andere organisaties als dat verplicht is, bijvoorbeeld gegevens uit de Basis Registratie Personen (BRP). Wij hebben daarvoor regels opgesteld en we zien er streng op toe dat wij ons daaraan houden. Als u niet wilt dat uw gegevens uit de BRP worden verstrekt dan is het mogelijk om (gedeeltelijke) geheimhouding te vragen.
De gemeente vermijdt zoveel mogelijk doorgifte van (persoons)gegevens naar andere personen of organisaties buiten de Europese Unie. Als (persoons)gegevens naar buiten de EU worden doorgegeven, dan vermelden wij dat op een duidelijke manier.
Bewaren van persoonsgegevens
Er zijn veel wetten en regels die ons opleggen hoe lang wij (persoons)gegevens moeten bewaren, zoals de archiefwet, belastingwetgeving of andere specifieke wet- en regelgeving. Wij bewaren (persoons)gegevens volgens deze wetten en regels. Als er geen wettelijke regels zijn, stellen wij zelf een logische en goed te begrijpen bewaartermijn vast. Daarbij maken wij altijd een afweging tussen onze plicht om u goed van dienst te kunnen zijn en de bescherming van uw privacy.
Uw rechten
Wij hebben processen uitgewerkt om het u mogelijk te maken van uw rechten gebruik te kunnen maken. U vindt de beschrijving van deze processen op deze pagina onder het tabblad 'Documenten'.
Als wij uw (persoons)gegevens verwerken waarvoor wij uw toestemming nodig hebben, dan hebt u altijd het recht om deze toestemming weer in te trekken. U hoeft daarvoor geen reden op te geven. U kunt uw toestemming intrekken bij uw contactpersoon, maar ook bij de Privacy Officer. U kunt, als u uw contactpersoon niet kunt of wilt bereiken, contact opnemen met de Privacy Officer.
Wij zetten ons ervoor in om u goed van dienst te zijn. Toch kan het voorkomen dat u vindt dat u niet passend of zelfs oneerlijk wordt behandeld. U kunt in deze gevallen contact opnemen met onze eigen onafhankelijke toezichthouder, de Functionaris Gegevensbescherming (FG) of met de landelijke toezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).
Onze FG kunt u een bericht sturen per e-mail aan fg@nissewaard.nl(Verwijst naar een e-mailadres). De FG neemt dan zo spoedig mogelijk met u contact op. De AP kunt u voor klachten en vragen bereiken via autoriteitpersoonsgegevens.nl(Verwijst naar een externe website).
Uw plichten
In sommige gevallen bent u verplicht om ons uw persoonsgegevens te geven, bijvoorbeeld als u zich moet legitimeren of als u aanspraak wilt maken op bepaalde rechten. In deze gevallen informeren wij u daarover en leggen wij u ook uit wat eventuele gevolgen zijn als u ons toch uw (persoons)gegevens niet wilt geven.
Onze plichten
Wij verwerken veel persoonsgegevens en dat gebeurt soms in uitgebreide processen. Daarvoor maken wij, na zorgvuldige afweging van uw en onze belangen, als dat nodig is gebruik van geautomatiseerde processen. Als wij dit doen informeren wij u daar uiteraard over. Daarbij leggen wij u uit waarom wij dat doen en hoe. Daarin houden wij een balans tussen de soms technisch ingewikkelde materie en wat voor u van belang is om er zeker van te zijn dat wij uw rechten respecteren. Wij zorgen ervoor dat in processen die geautomatiseerd zijn, dat één van onze medewerkers een eventuele beslissing neemt.
Wij werken in veel processen samen met andere organisaties. Als wij (persoons)gegevens van andere organisaties krijgen dan informeren wij u hierover. Daarbij leggen wij u onder andere uit van welke organisatie wij de (persoons)gegevens hebben ontvangen, om welke categorieën (persoons)gegevens het gaat en waarvoor wij deze gegevens nodig hebben.
Interne onderzoeken voor uitvoering en verbetering van onze processen en ons beleid
Wetten en opvattingen zijn altijd aan veranderingen onderhevig en ook in onze gemeente staan de ontwikkelingen nooit stil. Dat betekent dat wij ook voortdurend onze processen en ons beleid moeten beoordelen en waar dat mogelijk is ook verbeteren. Wij gebruiken daarvoor de gegevens van onze inwoners die we in de dagelijkse processen voor de uitvoering van onze taken en verantwoordelijkheden verzamelen. Wij zorgen ervoor dat de gegevens die uit de analyses en onderzoeken voortkomen nooit zijn te herleiden naar een inwoner of naar een andere specifieke persoon. Ook letten wij er goed op, dat deze persoonsgegevens alleen voor proces- en beleidsverbetering worden gebruikt. Met deze onderzoeken en analyses kunnen wij u dus beter van dienst zijn, kunnen wij ons beleid en onze processen actueel houden en kunnen wij ons goed voorbereiden op de toekomst. Deze onderzoeken vinden voornamelijk binnen onze eigen organisatie plaats. Als wij voor onderzoeken een externe organisatie inschakelen, zorgen wij ervoor dat de onderzoeksgegevens op een veilige manier worden verwerkt en na afronding van het onderzoek aan ons worden teruggegeven of worden vernietigd.
- Algemene privacyverklaring Nissewaard, 3 maart 2022
De gemeente Nissewaard heeft toezichthouders in dienst, waarvan een aantal ook buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) zijn voor taken in het kader van toezicht, handhaving en opsporing op het gebied van de veiligheid en leefbaarheid in de openbare ruimte en de naleving van de Leerplichtwet. Voorbeelden van toezichthouder-boa’s in dienst bij de gemeente Nissewaard zijn: buurt boa’s, milieu boa’s, jeugd boa’s en leerplicht boa’s.
Een toezichthouder-boa houdt toezicht op de veiligheid en leefbaarheid in de openbare ruimte en het naleven van wettelijke bepalingen, alsmede op de Leerplichtwet. Bij overtredingen houdt de toezichthouder-boa toezicht en treedt in de rol van boa handhavend op. Bij het uitvoeren van de werkzaamheden verwerkt een toezichthouder-boa persoonsgegevens, wanneer die in de rol van boa worden verwerkt heten deze politiegegevens.
Als een toezichthouder-boa persoonsgegevens verwerkt bij het uitvoeren van zijn toezichthoudende taak is de AVG van toepassing (zie privacyverklaring AVG). Verwerkt een toezichthouder-boa persoonsgegevens in het kader van zijn politietaak (zoals het opsporen van strafbare feiten), dan spreken we van politiegegevens en is de Wet politiegegevens (Wpg) van toepassing (zie privacy verklaringen Wpg). Net als de AVG stelt de Wpg eisen aan de verwerking van persoonsgegevens.
Zo kent de Wpg bijvoorbeeld specifieke bewaartermijnen voor de opslag van politiegegevens, terwijl de AVG geen concrete bewaartermijnen voorschrijft. Ook stelt de Wpg andere eisen bij het delen van politiegegevens tussen verschillende partijen, is er een verplichting tot logging en audits en zijn er in de Wpg aanvullende beperkingen en uitzonderingen op de in de AVG geldende privacy rechten van betrokkenen. In de privacyverklaring (Leerplicht en Openbare Ruimte) wordt uitleg gegeven over hoe de gemeente omgaat met politiegegevens.
Aanvullend op de AVG hebben we ons privacy beleid rondom politiegegevens vastgelegd in het Privacy beleid Wpg (pdf, 86 KB).