Veelgestelde vragen en antwoorden over subsidies

Hieronder staan de meestgestelde vragen met antwoorden over subsidies.

U kunt alleen online een subsidie aanvragen via deze pagina op onze website. U kunt de bovenstaande groene knop ‘Aanvragen’ gebruiken om het aanvraagproces te starten.

Jaarsubsidie (een subsidie voor activiteit(en) die het gehele kalenderjaar met een bepaalde regelmaat plaats vinden):

  • Uw aanvraag voor een subsidieverlening moet vóór 1 juni van het jaar voorafgaand aan het subsidiejaar ingediend zijn (vb: een aanvraag subsidieverlening 2023 dient u vóór 1 juni 2022 in).

  • Uw aanvraag voor een subsidievaststelling (=verantwoording) moet vóór 1 juni van het jaar ná afloop van het subsidiejaar ingediend zijn (vb: een aanvraag subsidievaststelling 2021 dient u vóór 1 juni 2022 in).

Incidentele subsidie (een subsidie voor activiteit(en) die niet onder de categorie Jaarsubsidie vallen):

  • Uw aanvraag voor een subsidieverlening moet 4 weken vóór de start van de activiteit, waarvoor subsidie wordt aangevraagd, ingediend zijn.

  • Uw aanvraag voor een subsidievaststelling moet binnen 8 weken, na afronding van de laatste activiteit, ingediend zijn.

Indien u, om wat voor reden dan ook, niet in staat bent om een subsidie online aan te vragen, neem dan contact op met het Subsidieteam:

E-mail: subsidies@nissewaard.nl

Telefoon: 14 0181.

Wanneer u een subsidie aanvraagt namens een organisatie dan moet u zich online legitimeren met ‘E-herkenning’. Dit is dé digitale legitimatiemethode voor organisaties die ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel. E-herkenning is voor bedrijven waar DigiD voor particulieren is. Meer informatie over E-herkenning en hoe u dit kunt aanvragen kunt u vinden op eherkenning.nl.

Wanneer het Subsidieteam constateert dat er in uw subsidieaanvraag gegevens en/of bijlagen ontbreken, krijgt u hiervan per e-mail een bericht. In dit bericht staat vermeld welke gegevens en/of bijlagen ontbreken en dus alsnóg door u moeten worden aangeleverd. U krijgt tegelijkertijd een ‘hersteltermijn’ van 10 werkdagen, gerekend vanaf de verzenddatum van deze e-mail. Binnen deze termijn dient u de ontbrekende gegevens en/of stukken alsnog aan te leveren. Doet u dit niet (op tijd) dan kan dat de volgende gevolgen hebben:

  • Aanvraag subsidieverlening: uw aanvraag wordt mogelijk ‘buiten behandeling gesteld’. Dit houdt in dat uw aanvraag niet verder in behandeling wordt genomen en komt te vervallen. Dit doet de gemeente omdat zij over onvoldoende informatie beschikt om te bepalen of u aan de voorwaarden van de subsidieregeling voldoet.

  • Aanvraag subsidievaststelling: de eerder aan u verleende subsidie wordt mogelijk vastgesteld op € 0,00. Dit houdt in dat u het volledige subsidiebedrag moet terugbetalen. Dit doet de gemeente omdat zij over onvoldoende informatie beschikt om te bepalen of u de verleende subsidie volgens de gemaakte afspraken heeft besteed.

Als uw aanvraag subsidieverlening is afgewezen, krijgt u hiervan een schriftelijke bevestiging (dit noemen wij een ‘beschikking’). Deze beschikking ontvangt u per e-mail van het Subsidieteam. Hierin staat vermeld wat de reden is voor de afwijzing. Als u het niet eens bent met de beslissing, dan kunt u hier bezwaar tegen indienen. Hoe u dat moet doen, staat vermeld in de beschikking.

  • Wanneer u voor één en hetzelfde subsidiejaar meerdere subsidies aan wilt vragen, dan kan dat, mits voldaan wordt aan de voorwaarden van de betreffende regelingen. U doorloopt dan voor iedere subsidie apart een volledige online aanvraagprocedure. Als blijkt dat er in één online aanvraag tóch meerdere subsidies worden aangevraagd, dan wordt deze niet in behandeling genomen. Het Subsidieteam stelt u hiervan per e-mail op de hoogte.

  • Wanneer u een verlening én een vaststelling wil aanvragen, dan doorloopt u ook hier voor iedere aanvraag apart een volledige online aanvraagprocedure. Als blijkt dat er in één online aanvraag zowel een verlening als vaststelling wordt aangevraagd, dan wordt deze niet in behandeling genomen. Het Subsidieteam stelt u hiervan per e-mail op de hoogte.

De subsidieregelingen die de gemeente Nissewaard uitvoert kunt u vinden op deze pagina onder het tabblad: ‘Subsidieverordening en subsidieregelingen’. Deze regelingen verwijzen ook door overheid.nl waar u de volledige tekst van de regeling kunt nalezen.

  • Nadat u de online aanvraagprocedure geheel heeft doorlopen en uw aanvraag verstuurd is, komt deze centraal bij het Subsidieteam terecht. Het Subsidieteam maakt een dossier (een subsidiecase) aan in het computersysteem. Vervolgens gaat een beleidsmedewerker de aanvraag beoordelen en stelt een advies en een bevestigingsbrief (een beschikking) op. Daarna zorgt het Subsidieteam voor de verdere administratieve afhandeling van de aanvraag, bv het opstellen van een betaalopdracht indien de subsidie (deels) wordt toegekend.

  • Looptijd aanvraagprocedure Jaarsubsidie: Nadat u de aanvraag uiterlijk vóór 1 juni in het jaar voorafgaand aan het subsidiejaar heeft ingediend, ontvangt u vóór 1 januari van het subsidiejaar een bevestiging (een beschikking) (vb: uw subsidieaanvraag voor 2023 heeft u uiterlijk vóór 1 juni 2022 ingediend. U ontvangt dan vóór 1 januari 2023 een beschikking)

  • Looptijd aanvraagprocedure Incidentele subsidie: Nadat u de aanvraag uiterlijk 4 weken voor aanvang van de activiteit, waarvoor subsidie wordt aangevraagd, heeft ingediend, ontvangt u binnen minimaal 4 tot maximaal 8 weken een bevestiging (een beschikking) (vb: de activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd start 1 maart 2023. U vraagt de subsidie +/- 1 februari 2023 aan. Waarna u tussen 1 maart en 1 april 2023 een beschikking ontvangt)

U kunt op de volgende manieren contact opnemen met de medewerkers van het Subsidieteam:

  • E-mail: subsidies@nissewaard.nl, u ontvangt binnen 48 uur een reactie van een van de medewerkers van het Subsidieteam.

  • Telefoon: 14 0181, u krijgt dan een medewerker van het klantcontactcentrum (KCC) aan de telefoon. Deze kan de meeste algemene vragen over subsidies voor u beantwoorden. Voor specifieke vragen over uw subsidieaanvraag, kunt u de medewerker van het KCC verzoeken u door te verbinden met een van de medewerkers van het Subsidieteam.