Belasting betalen via automatische incasso
Automatische afschrijving noemen we ook wel ‘automatische incasso’. Daarmee betaal je de gemeentelijke belastingen voor dit jaar in maandelijkse delen. Je betaalt dan iedere maand een deel van het totale bedrag. Het bedrag wordt automatisch van je rekening gehaald.
Met de automatische incasso kan je het bedrag van de belastingen in delen betalen. Dit kan alleen als het totaalbedrag niet hoger is dan € 25.000,-.
Je kan de automatische incasso online, schriftelijk of aan de balie op het stadhuis regelen. Let op: online aanmelden voor de automatische incasso kan alleen door de persoon die de belasting moet betalen.
Als jij je vóór de 20ste van de maand aanmeldt (bijvoorbeeld vóór 20 januari), kan de eerste automatische incasso nog in dezelfde maand gedaan worden. Let op: zorg ervoor dat je voldoende saldo op je rekening hebt. Als het de gemeente 2 maanden achter elkaar niet lukt om geld van je rekening af te schrijven, stopt de automatische incasso.
Op het aanslagbiljet, de brief die je hebt ontvangen over het bedrag dat je moet betalen, staat een ‘vervaldatum’. Dat is de laatste dag dat je je kan aanmelden voor automatische incasso. Je kan de automatische afschrijving aanvragen, wijzigen of stopzetten voor:
- Onroerendezaakbelasting (OZBE/OZBG)
- Rioolheffing (RIOE)
- Afvalstoffenheffing (AFV)
- Hondenbelasting (HOND)
- BIZ-bijdrage (dit is belasting voor de bedrijveninvesteringszone)