Kwijtschelding aanvragen
Als je de gemeentelijke belastingen niet kan betalen, kan je ‘kwijtschelding’ aanvragen via Mijn Belastingen. Kwijtschelding is alleen mogelijk voor de aanslag afvalstoffenheffing en hondenbelasting (eerste hond). Voor andere belastingen van de gemeente Nissewaard kan je geen kwijtschelding aanvragen.
Je kunt kwijtschelding aanvragen als je maandelijks netto inkomen niet hoger is dan de volgende bedragen:
Je leefsituatie | Maximaal netto inkomen per maand |
---|---|
Alleenstaande, jonger dan AOW-leeftijd | € 1.346,- |
Alleenstaande ouder, jonger dan AOW- leeftijd | € 1.346,- |
Echtgenoten of samenwonend, beiden jonger dan AOW-leeftijd | € 1.923,- |
Alleenstaande, AOW-leeftijd of ouder | € 1.595,- |
Echtgenoten of samenwonend, beiden AOW-leeftijd of ouder | € 2.188,- |
Echtgenoten of samenwonend, waarvan één AOW-leeftijd of ouder | € 2.188,- |
Geen kwijtschelding mogelijk
In de volgende situaties kun je geen kwijtschelding aanvragen, ook niet als je inkomen niet hoger is dan de hierboven genoemde bedragen:
- Als je een eigen woning hebt met overwaarde. Dat wil zeggen: de waarde van het huis is hoger dan de hypotheek;
- Als je een auto hebt met een waarde van meer dan € 3.350,-;
- Als je meer dan één voertuig hebt;
- Als je zelfstandig ondernemer bent;
- Als je geen maandelijks vast inkomen hebt.
Om te berekenen of je in aanmerking komt voor kwijtschelding, hebben wij meer gegevens nodig. Er wordt rekening gehouden met de volgende gegevens:
- Huur
- Zorgpremie
- Saldo op je bankrekening(en)
- Huurtoeslag
- Zorgtoeslag
De totale berekening van kwijtschelding kan op twee manieren worden gedaan:
Automatische toetsing
Wij kunnen de kwijtschelding automatisch voor je toetsen. Hiervoor ontvang je een formulier waarin uitleg over de automatische toetsing wordt gegeven en hoe dit in zijn werk gaat. Om jouw inkomen automatisch te kunnen toetsen, vragen wij je hiervoor om toestemming. Nadat wij je toestemming met handtekening hebben ontvangen, zullen wij zelf de gegevens opvragen die wij nodig hebben. Vervolgens ontvang je een afwijzing of toewijzing van je aanvraag kwijtschelding. Als je uitvalt voor de automatische toetsing, dan krijg je daarna de mogelijkheid om alsnog de gegevens met bijhorende documenten aan te leveren waarop je bent uitgevallen.
Je kunt ook via Mijn Belastingen direct toestemming verlenen voor het automatisch toetsen op kwijtschelding. Omdat je dan al inlogt met jouw DigiD, is een formulier voor toestemming niet meer nodig en kunnen wij je aanvraag kwijtschelding direct toetsen.
Handmatige berekening
Mocht je geen toestemming willen verlenen voor de automatische toetsing óf lukt het niet om door de automatische toetsing heen te komen, dan is het nog mogelijk om de kwijtschelding handmatig te berekenen.
Hiervoor sturen wij je een formulier op met een antwoordenvelop. Op dit formulier kun je zelf de gegevens invullen en de bijlagen toevoegen die nodig zijn, bijvoorbeeld een inkomstenspecificatie. Dit kun je via de antwoordenvelop aan ons retoursturen.
Als je volgens de wettelijke regels niet voldoende geld of inkomen hebt om de belasting te betalen, krijg je mogelijk kwijtschelding. Je hoeft de belasting niet te betalen tot we een beslissing hebben genomen over jouw aanvraag voor kwijtschelding.
Als we beslissen dat je kwijtschelding krijgt, hoef je de afvalstoffenheffing en hondenbelasting (eerste hond) voor dit jaar niet te betalen. Krijg je geen kwijtschelding? Dan vragen we je vriendelijk om wél de afvalstoffenheffing en de hondenbelasting (eerste hond) te betalen. Daarnaast moet je ook een bedrag aan rente betalen voor de periode dat je op de uitspraak hebt gewacht.
Je krijgt binnen zes weken een antwoord op jouw aanvraag tot kwijtschelding.
Heb je een laag inkomen? De gemeente kan je helpen. De gemeente heeft nog drie andere hulpmiddelen: