Alcoholvergunning
Wil je een (horeca)bedrijf of slijterij starten of overnemen binnen de gemeente Nissewaard? Dan heb je een alcoholvergunning (voorheen: drank- en horecavergunning) nodig. Voor elke vestiging van jouw bedrijf is een aparte vergunning nodig.
Je vraagt een nieuwe alcoholvergunning schriftelijk aan. Ben je een nieuwe ondernemer binnen de gemeente Nissewaard? Dan lever je de aanvraag met bijbehorende documenten persoonlijk in bij de gemeente. Je maakt hiervoor eerst een afspraak.
Je vraagt een alcoholvergunning aan als je sterke dranken verkoopt in een slijterij (een winkel voor alcoholische dranken) en als je alcoholhoudende drank schenkt:
- tegen betaling;
- in een horecagebouw zoals een café of een restaurant;
- als vereniging of stichting met activiteiten op het gebied van recreatie, sport, cultuur, educatie, levensbeschouwing of godsdienst.
De vergunning geldt voor het gebouw en wordt verleend aan de (rechts)persoon, met andere woorden: de eigenaar. Je moet opnieuw een vergunning aanvragen als er iets aan de vergunning verandert. Bijvoorbeeld als de ondernemingsvorm of de inrichting (bouwtechnisch) verandert.
Eisen voor de inrichting
Een 'inrichting' is de ruimte waarin het bedrijf zit, inclusief de terrassen die bij het bedrijf horen. Je horecapand moet voldoen aan een aantal inrichtingseisen. Die gaan bijvoorbeeld over ventilatie en toiletten. Je krijgt geen alcoholvergunning als je niet aan deze eisen voldoet. Voor meer informatie lees de Alcoholwet(Verwijst naar een externe website).
Heb je een horecabedrijf? Dan moet je misschien een milieu-melding doen. Doe een vergunningscheck op omgevingswet.overheid.nl(Verwijst naar een externe website).
Type aanvraag | Kosten |
---|---|
Aanvraag model A of B | € 420,30 |
Aanvraag model C | € 123,75 |
Wijziging van de alcoholvergunning | € 159,65 |
Voor het aanvragen van de alcoholvergunning heb je een formulier nodig dat je volledig in moet vullen. Hier vind je de aanvraagformulieren die nodig zijn voor de aanvraag van een alcoholvergunning.
Commerciële bedrijven gebruiken model A:
- Aanvraagformulier alcoholvergunning model A (pdf, 536 KB)
- Controlelijst van benodigde documenten voor model A (pdf, 25 KB)
Verenigingen en stichtingen gebruiken model B:
- Aanvraagformulier alcoholvergunning model B (pdf, 542 KB)
- Bijlage model B - verklaring leidinggevende (pdf, 482 KB)
Tapontheffing
Als er bijzondere gelegenheden zijn die eenmalig of tijdelijk plaatsvinden, waarbij dranken met een laag alcoholpercentage worden geschonken, is model A of B niet nodig. Daarvoor hebben we een speciaal formulier, model C:
Als leidinggevende ben je:
- minimaal 21 jaar;
- niet onder curatele gesteld;
- niet uit de ouderlijke macht ontzet;
- in het verleden niet strafrechtelijk veroordeeld;
- in het bezit van een Verklaring Sociale Hygiëne;
- niet van slecht gedrag.
De gemeente kan de vergunning stoppen als:
- er onjuiste gegevens zijn gegeven aan de gemeente;
- de inrichting of leidinggevende niet langer aan de eisen voldoet;
- het bedrijf een gevaar of verstoring oplevert voor de openbare orde, veiligheid, zedelijkheid of het woon- en leefklimaat in de omgeving van het bedrijf;
- er wordt gehandeld tegen de regels van de vergunning in;
- de omstandigheden of inzichten zijn gewijzigd, waardoor de vergunning nu zou worden geweigerd;
- dat volgens de Wet Bibob(Verwijst naar een externe website) nodig is (justis.nl).
Een wijziging van leidinggevenden geef je door met het aanvraagformulier. Sinds 1 juli 2021 geldt de Alcoholwet. De alcoholvergunning bestaat uit de vergunning en een extra deel waarop de leidinggevenden staan. Bestaande vergunningen hoeven niet te worden aangepast.