Rekenkamer
De rekenkamer is een onafhankelijk onderdeel van de gemeente die alle uitgaven van de gemeente controleert, hier onderzoek naar doet en verslag van doet. Elke gemeente in Nederland is verplicht een rekenkamer te hebben. Of om regels vast te stellen voor de activiteiten van de rekenkamer.
In Nissewaard worden de taken van de rekenkamer uitgevoerd door de rekenkamerfunctionaris. De rekenkamer is er niet alleen voor de gemeenteraad. Wij zijn er ook voor de inwoners. Daarom willen wij dat het ook voor de inwoners van Nissewaard zichtbaar is wat er terechtkomt van de beleidsplannen van de gemeente.
De taken en bevoegdheden van de rekenkamer lees je in de Gemeentewet (Verwijst naar een externe website)en in de door de gemeenteraad vastgestelde Verordening rekenkamer Nissewaard(Verwijst naar een externe website).
In onze werkwijze staan 'nabijheid' en 'onderzoek met impact' centraal.
Nabijheid
De rekenkamer wil toegankelijk en zichtbaar zijn. Wij staan open voor suggesties. Ook voelen wij ons betrokken bij actuele ontwikkelingen en thema’s die belangrijk zijn voor de inwoners van de gemeente.
Onderzoek met impact
Om ervoor te zorgen dat onderzoek ook impact heeft, geven wij heldere conclusies en adviezen. Daarom schrijven wij korte en heldere rapportages. Om impact te maken doen wij meer dan zogenoemd 'ex-post onderzoek' (evaluatie door onderzoek achteraf). Wij organiseren bijvoorbeeld ook conferenties voor de gemeenteraad en digitale bijeenkomsten voor inwoners.
De rekenkamer is onafhankelijk en bepaalt zelf wat wordt onderzocht. Samenwerken met de gemeenteraad vinden we belangrijk, bijvoorbeeld bij het opstellen van het onderzoeksprogramma. Maar ook inwoners mogen een verzoek doen aan de rekenkamer. Daarvoor kun je het best contact opnemen met de secretaris van de rekenkamer. Hoe je dit kan doen, lees je bij het tabblad ‘Contact’.
De rekenkamer bestaat uit:
- de rekenkamer-directeur Wouter de Jong, die het gezicht vormt van de rekenkamer en direct aanspreekpunt is voor de gemeenteraad;
- de plaatsvervangend directeur Sabine van Zuydam, die alle onderzoeken begeleidt wat betreft proces en inhoud;
- de secretaris Nick Woudstra, die de rekenkamer ondersteunt in hun werkzaamheden en de vaste onderzoeker is voor ieder van de onderzoeken.
Jaarverslagen en onderzoeksprogramma's vind je op Nissewaard Raadsinformatie(Verwijst naar een externe website).
De onderzoeken van de rekenkamer worden uitgevoerd aan de hand van een onderzoeksprotocol. In het onderzoeksprotocol beschrijft de medewerker van de rekenkamer hoe hij een onderzoek uitvoert.
Onderzoeksrapporten vind je op: Nissewaard Raadsinformatie(Verwijst naar een externe website).
Nevenfuncties zijn werkzaamheden die een medewerker heeft naast zijn werk voor de rekenkamer.
De rekenkamerdirecteur Wouter de Jong heeft de volgende nevenfuncties:
- voorzitter Raad van Toezicht Gemiva-SVG groep (Gehandicaptenzorg)
- voorzitter bestuur van het Wetenschappelijk Bureau ChristenUnie
- (vice-) voorzitter RvC Habion (woningcorporatie voor ouderenhuisvesting)
- voorzitter bestuur Vastgoed Zorgsector
Heb je een vraag of opmerking voor de rekenkamer? Bel of mail dan naar de secretaris van de rekenkamer, Nick Woudstra MSc.
Contactgegevens
Secretaris Rekenkamerfunctie
N. (Nick) Woudstra MSc
E-mail: nick@necker.nl(Verwijst naar een e-mailadres)
Telefoonnumer: 06 30 89 32 50(Verwijst naar een telefoonnummer)