Hulp voor slachtoffers van de toeslagenaffaire

De Belastingdienst heeft tussen 2005 en 2019 bij veel ouders de kinderopvangtoeslag onterecht stopgezet. Het moeten terugbetalen van de toeslag, het niet meer vergoed krijgen van kinderopvang en het ontstaan van veel problemen hierdoor, staat bekend als de toeslagenaffaire. Ben jij slachtoffer van de toeslagenaffaire? Dan kom je mogelijk in aanmerking voor de herstelregeling van de Belastingdienst. Je moet je hiervoor aanmelden bij het Serviceteam gedupeerden Kinderopvangtoeslag. Gemeente Nissewaard helpt je graag bij dit proces.

Neem contact op met het team herstel toeslagenaffaire via toeslagen@nissewaard.nl(Verwijst naar een e-mailadres) of bel 14 0181(Verwijst naar een telefoonnummer) en vraag naar dit team. Wij helpen je graag verder!

De gemeente denkt graag mee om de schade die door de toeslagenaffaire veroorzaakt is zoveel mogelijk te herstellen en biedt praktische ondersteuning aan waar dat kan. Hulp van de gemeente staat los van de compensatie door de Belastingdienst.

De gemeente kan sommige gevolgen van de toeslagenaffaire helpen herstellen op het gebied van je gezondheid, wonen, gezin, werk of schulden. Ook als je eerder hulp hebt gehad van de gemeente en opnieuw hulp of ondersteuning wil, kan je contact opnemen.

Je kan dit doen door te mailen naar toeslagen@nissewaard.nl(Verwijst naar een e-mailadres) of te bellen met 14 0181(Verwijst naar een telefoonnummer) en vragen naar het team Herstel Toeslagenaffaire.

Ben je tussen 2015 en 2021 geconfronteerd met een uithuisplaatsingsmaatregel en ben je erkend gedupeerde (slachtoffer) van de kinderopvangtoeslagaffaire? Is of zijn jouw kind(eren) uit huis geplaatst als gevolg van de toeslagenaffaire? Dan kan je gebruikmaken van het landelijk ondersteuningsteam (OT)(Verwijst naar een externe website) ‘uithuisplaatsingen toeslagenaffaire’.

Het Ondersteuningsteam;

  • helpt je zonder dat dit je geld kost;
  • is onafhankelijk en neutraal. Zij regelen toegang tot alle instanties die nodig zijn om je te helpen;
  • helpt met het in kaart brengen van het verhaal en vragen over de uithuisplaatsing;
  • helpt wensen en mogelijkheden voor jou en je kind(eren) helder te krijgen;
  • biedt hulp in het proces naar herstel van contact of herstel van de gezinssituatie;
  • schakelt instanties en deskundigen in die daarvoor nodig zijn en begeleidt ouders en kinderen in de contacten met deze instanties en deskundigen.

Je kan je rechtstreeks aanmelden bij het Ondersteuningsteam. Stuur een e-mail met je naam en telefoonnummer naar contact@hetondersteuningsteam.nl(Verwijst naar een e-mailadres). Het gemeentelijke team Toeslagenaffaire kan je hierbij helpen. Als je dat wil, mail dan naar toeslagen@nissewaard.nl(Verwijst naar een e-mailadres).

Ben je gedupeerd door de Belastingdienst en heb je de compensatieregeling ontvangen? Dan heb je één jaar uitstel gekregen voor het betalen van je private schulden. Dat jaar ging in op het moment dat de compensatie aan jou is betaald.

Om welke schulden gaat het?

Private schulden zijn bedragen die je nog moet betalen aan organisaties die niet bij de overheid horen. Dat kan je energiebedrijf, je zorgverzekeraar, je woningbouwcorporatie of een webwinkel zijn.

Als je uitstel na één jaar afloopt, mogen je schuldeisers weer van je vragen om te betalen. Als er al beslag lag op je inkomen, dan mag dat weer hervat worden. Kortom, de schuldeisers mogen weer verdergaan met hun incasso op de wijze waarop ze een jaar eerder zijn gestopt.

Wat kun je als gedupeerde ouder doen om je schulden alsnog opgelost te krijgen?

Je kunt je private schulden indienen bij het schuldenloket van de Sociale Banken Nederland (SBN) via sbn.nl(Verwijst naar een externe website). Het gaat hierbij om schulden die zijn gemaakt tussen 1 januari 2006 en 1 juni 2021. Alleen schulden die in deze periode zijn ontstaan kunnen worden ingediend.

Heb je hulp nodig bij het indienen van je schulden bij SBN?

Neem dan contact op met jouw contactpersoon van de gemeente of meld je vraag via toeslagen@nissewaard.nl(Verwijst naar een e-mailadres).

Wat gebeurt er nadat je jouw private schulden hebt doorgegeven aan SBN?

Als je jouw schulden hebt doorgegeven, ontvang je bericht van de Belastingdienst. Je kan aan je schuldeisers doorgeven dat je de schuldenlijst hebt verzonden naar de Belastingdienst en dat je bezig bent om op deze manier een oplossing voor je schulden te vinden.

Kan ik de schuldenlijst ook per post versturen?

Je kan je schuldenlijst ook per post indienen. Let er wel op dat dit het proces kan vertragen. Download het formulier bij Loket Private Schulden via loketprivateschulden.nl(Verwijst naar een externe website), vul het in en stuur zoveel mogelijk informatie mee.

Heb je geen printer? Neem dan contact op met gemeente Nissewaard. Wij kunnen het formulier naar je opsturen. Stuur hiervoor een e-mail naar toeslagen@nissewaard.nl(Verwijst naar een e-mailadres) en geef daarin aan dat je het formulier private schulden graag op papier wil ontvangen. Zet in de e-mail je naam en adresgegevens, zodat wij het gelijk voor je in orde kunnen maken.