Schuldhulpverlening
Heb je schulden? En zoek je naar een oplossing? De gemeente biedt hulp bij het aanpakken van schulden. Dit heet schuldhulpverlening. Wil je meer weten? Bekijk de uitlegvideo(Verwijst naar een externe website) over schuldhulpverlening.
Wil je schuldhulpverlening? Je kan met je DigiD schuldhulpverlening aanvragen. Wij bellen je binnen vijf werkdagen. Heb je hulp nodig bij je aanvraag of heb je andere vragen, neem dan contact met ons op via telefoonnummer: 14 0181(Verwijst naar een telefoonnummer).
Heb je al schuldhulpverlening, dan kun je inloggen op Mijn Schuldhulpverlening.
Hulp bij het aflossen van je schulden en bij bemiddeling met je schuldeisers. Wanneer je jouw rekeningen niet meer kunt betalen en je de verplichte aflossingen niet meer kunt doen, dan kan het doorlopen van een vrijwillig traject schuldhulpverlening de oplossing zijn.
Bij schuldhulpverlening wordt er niet alleen gekeken naar je geldzaken. Er wordt ook gekeken of je andere hulp nodig hebt. Voorbeelden hiervan zijn: verwijzing naar het algemeen maatschappelijk werk, een taaltraject of ondersteuning door de thuisadministratie.
Minnelijk traject schuldhulpverlening
Bij een minnelijk (vrijwillig) traject probeert de gemeente je schulden te regelen met al je schuldeisers. Een minnelijk traject betekent dat de schuldeisers vrijwillig meewerken aan een schuldregeling. Het minnelijk traject kan bestaan uit schuldbemiddeling of schuldsanering. Als je schuldeisers niet willen meewerken, kun je een beroep doen op het wettelijke traject. Welke optie wordt gekozen hangt af van jouw situatie.
Schuldbemiddeling
Bij een schuldbemiddeling maken wij per schuldeiser een afspraak over het bedrag dat je moet terugbetalen. Jouw inkomen wordt naar ons overgemaakt. Daarvan reserveren wij een deel voor je schuldeisers (afloscapaciteit) en het vrij te laten bedrag wordt aan je doorbetaald. Als budgetbeheer van toepassing is, wordt je vrij te laten bedrag beheerd door jouw budgetbeheerder. Wijzigingen in je persoonlijke situatie en inkomsten en uitgaven kunnen van invloed zijn op de hoogte van je aflosmogelijkheden.
De gemeente controleert of er voldoende is afgelost en of er geen nieuwe schulden zijn ontstaan. Heb je achttien maanden aan de voorwaarden voldaan en alle aflossingen gedaan, dan ben je schuldenvrij.
Schuldsanering (saneringskrediet)
Bij een saneringskrediet maken wij per schuldeiser een afspraak over het bedrag dat je moet terugbetalen. Wanneer alle schuldeisers akkoord gaan, krijg je een lening voor het totale bedrag dat je moet aflossen aan schulden. Op dat moment ontvangen je schuldeisers direct het bedrag dat je moet aflossen. Je betaalt dan alleen nog de lening. Dit is een vast bedrag per maand. Je betaalt het saneringskrediet in achttien maanden terug.
Wettelijk traject schuldhulpverlening WSNP
Is een minnelijk traject niet geslaagd? Dan kun je de rechter om schuldsanering via de Wet schuldsanering natuurlijke personen (WSNP)(Verwijst naar een externe website) vragen. Dit heet het wettelijk traject. De gemeente kan je helpen om deze aanvraag te doen. De rechter bepaalt of je wordt toegelaten. Het Wsnp-traject duurt meestal achttien maanden en de looptijd kan door de rechter verlengd worden naar maximaal 3,5 jaar. Tijdens het Wsnp-traject moet je je best doen om zoveel mogelijk geld voor je schuldeisers te sparen. Als je je aan alle afspraken hebt gehouden, krijg je een ‘schone lei’. Dit betekent dat je de rest van je schulden niet meer hoeft te betalen.
- Budgetbeheer: de gemeente regelt een korte tijd uw inkomsten en uitgaven.
- Budgetbegeleiding: de gemeente regelt gesprekken over hoe je met geld moet omgaan.
- Uitleg installatie Mijn Schuldhulpverlening: hoe kan ik de app installeren? (pdf, 297 KB)
Het proces van schuldhulpverlening staat beschreven in een infographic.
In de beleidsregels schuldhulpverlening van gemeente Nissewaard staan voorwaarden om in aanmerking te komen voor schuldhulpverlening:
- Je bent inwoner van en staat ingeschreven in de basisregistratie van gemeente Nissewaard.
- Je bent 18 jaar of ouder.
Ben je zelfstandig ondernemer? Dan biedt gemeente Nissewaard ook hulp bij het vinden van een oplossing voor je schulden.
Vraag je schuldhulpverlening aan? Dan vindt binnen vier weken het eerste gesprek plaats. Voldoe je aan de voorwaarden? Schuldhulpverlening duurt vanaf de ondertekening van een overeenkomst schuldhulpverlening ongeveer 18 maanden. De duur hangt af van wat allemaal nodig is om je te helpen.
Ben je ondernemer? Dan kun je ook schuldhulpverlening aanvragen. Schuldhulpverlening voor ondernemers SHVO wordt uitgevoerd door het Regionaal Bureau Zelfstandigen (RBZ). In het aanmeldformulier wordt gevraagd of je zelfstandig ondernemer bent. De gemeente neemt telefonisch contact met je op. Voldoe je aan de voorwaarden, dan word je doorverwezen naar de specialistische hulpverlening.
Via Mijn Schuldhulpverlening kun je 24 uur per dag je (schuldhulpverlening)gegevens bij de gemeente inzien. Als je inlogt zie je informatie over je betaalplan, je saldo, mutaties en je afspraken. Je kunt via Mijn Schuldhulpverlening je gegevens wijzigen en afhankelijk van je situatie, ook betaalopdrachten versturen. Je hoeft dus niet meer te wachten op een rekeningafschrift via de post want deze kun je, op elk gewenst tijdstip van de dag, online inzien.
Ons schuldhulpverleningsportaal Mijn Schuldhulpverlening, kan ook bekeken worden via een mobiele app.