Bewijs van in leven zijn
Een bewijs van in leven zijn toont aan dat een inwoner van de gemeente volgens de Basisregistratie Personen (BRP) nog in leven is. Je vraagt het bewijs online aan met DigiD en ontvangt het per post binnen vijf werkdagen. Het bewijs is alleen geldig in Nederland. Wil je een internationaal bewijs van in leven zijn (attestatie de vita) aanvragen, dan moet je hiervoor een afspraak maken.
Voor | Kosten |
---|---|
Bewijs online aanvragen | € 9,80 |
Bewijs aanvragen op afspraak | € 16,60 |
Attestatie de vita (internationaal) | € 16,60 |
Het kan zijn dat je pensioenfonds vraagt om een bewijs van in leven zijn (of attestatie de vita). Als jouw pensioenfonds je schriftelijk vraagt om een bewijs van in leven zijn, krijg je deze van ons gratis. Je moet hiervoor een afspraak maken en de originele brief meenemen naar de afspraak.
Een internationaal bewijs van in leven zijn (attestatie de vita) kan je alleen zelf aanvragen. Wanneer je iemand anders vraagt om een afspraak te maken voor de aanvraag van jouw bewijs van in leven zijn, moet je diegene een brief meegeven. In de brief schrijf je:
- waarom je het document nodig hebt
- wat er in het uittreksel moet staan of welke akte je nodig hebt en om welke datum het gaat
- de naam van de persoon die namens jou naar de gemeente gaat (= de gemachtigde)
- jouw handtekening (let op; deze moet hetzelfde zijn als jouw handtekening op je legitimatiebewijs)
- de handtekening van de persoon die voor jou naar de gemeente gaat.
De persoon die voor jou gaat neemt mee naar de afspraak:
- de door jou ondertekende brief
- een kopie van je geldige legitimatiebewijs. Dit kan zijn een paspoort, rijbewijs of Nederlandse identiteitskaart
- een geldig legitimatiebewijs van de gemachtigde.