Geheimhouding persoonsgegevens
Wil je niet dat maatschappelijke instellingen jouw persoonsgegevens uit de Basisregistratie Personen (BRP) kunnen inzien? Dan kun je geheimhouding van jouw gegevens aanvragen. Hier zijn geen speciale voorwaarden aan verbonden, de aanvraag wordt altijd goedgekeurd. Jouw online aanvraag wordt binnen 5 werkdagen geregistreerd. Je ontvangt daarna een brief met de bevestiging dat de geheimhouding is verwerkt.
Je gegevens kunnen altijd worden opgevraagd door instellingen die wettelijke taken uitvoeren, zoals de Belastingdienst, het UWV of pensioenfondsen.
Maatschappelijke instanties die gebruik kunnen maken van jouw persoonsgegevens zijn onder andere:
- advocaten, als ze jouw gegevens nodig hebben voor een gerechtelijke procedure
- organisaties met een maatschappelijke functie, bijvoorbeeld op het gebied van ouderenzorg, jeugdzorg of gehandicaptenzorg
- de Stichting Interkerkelijke Ledenadministratie (SILA), om de ledenadministratie bij te houden voor kerkgenootschappen.
Wil je niet dat jouw persoonsgegevens met maatschappelijke instellingen worden gedeeld? Dan kun je bij de gemeente een verzoek indienen om jouw persoonsgegevens geheim te houden. De gemeente kan in dat geval alleen nog jouw gegevens delen met overheidsinstellingen voor de uitvoering van hun wettelijke taken. Dit kun je niet voorkomen.
Jouw gegevens naar particulieren
We geven jouw gegevens nooit zonder toestemming door aan particulieren. Kijk voor meer informatie op rijksoverheid.nl(Verwijst naar een externe website).
De geheimhouding gaat automatisch mee naar de nieuwe gemeente als je gaat verhuizen. Heb je in een andere gemeente gewoond dan de gemeente Nissewaard? Dan moet je aangeven dat je geheimhouding wilt voor je oude gegevens.
Als je geen geheimhouding meer wilt dan kun je deze laten stoppen. Dit kun je online doen. Nadat jouw verzoek om de geheimhouding te stoppen is opgeslagen in het systeem, ontvang je een bevestiging per post.
Ondanks dat je geheimhouding van persoonsgegevens hebt aangevraagd, moet de gemeente deze gegevens soms toch delen met andere overheidsinstanties. Dat kan gaan om de Sociale Verzekeringsbank of de Belastingdienst.
Als er een gegevensverzoek van een ‘verplichte’ derde binnenkomt, dan laat de gemeente dit altijd per post aan je weten. Je kunt dan binnen vier weken bezwaar maken bij het college van burgemeesters en wethouders. Tijdens de periode van bezwaard worden jouw gegevens niet gedeeld.