Persoonsgegevens inzien en aanpassen
Sta je ingeschreven in gemeente Nissewaard? Dan staan je persoonsgegevens in de Basisregistratie Personen (BRP). Je kunt de gegevens in de BRP bij de gemeente inzien en hier een afschrift voor aanvragen. Bel ons voor een afspraak via 14 0181(Verwijst naar een telefoonnummer).
Je kunt ook via mijnoverheid.nl(Verwijst naar een externe website) je gegevens inzien. Onder het kopje ‘identiteit’ vind je welke gegevens van jou in het BRP staan en welke organisaties dit kunnen inzien. Ook vind je op MijnOverheid veelgestelde vragen en antwoorden, en de contactgegevens van de organisaties die jouw gegevens gebruiken. Het delen van gegevens uit de BRP gebeurt automatisch. Je hoeft geen toestemming te geven, het is door de wet vastgelegd. In de wet staat ook welke organisaties BRP-gegevens kunnen inzien.
De gemeente houdt ook persoonsgegevens bij:
- Naam en voornamen
- Geboortedatum, geboorteplaats en geboorteland
- Ouders
- Huwelijk en geregistreerd partnerschap
- Kinderen
- Nationaliteit en eventueel het verblijfsrecht
- Adres
- Burgerservicenummer (BSN).
Het inzien van persoonsgegevens is gratis. Voor een kopie of meerdere kopieën van je persoonsgegevens betaal je € 27,35.
Zijn de gegevens onvolledig of niet juist? Dan kun je een wijziging aanvragen, ook wel een ‘verzoek tot correctie’. Bij een verzoek tot correctie moet je documenten meesturen waarop te zien is dat de geregistreerde gegevens niet kloppen. Bijvoorbeeld aktes uit de Burgerlijke Stand of verblijfsvergunningen.
Je stuurt het correctieverzoek met een kopie van je geldige legitimatiebewijs en de bewijsstukken op naar het volgende adres:
Gemeente Nissewaard
Publiekszaken
Postbus 25
3200 AA Spijkenisse
Je kunt je verzoek ook inleveren bij de gemeente. Hiervoor moet je een afspraak maken via 14 0181.
Wil je een fout laten corrigeren? Meldt dit bij de organisatie waar het om gaat. Soms lukt dat niet, bijvoorbeeld omdat niet duidelijk is bij welke organisatie iemand moet zijn. Daarom is er het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO). Het MFO is onderdeel van de Rijksdienst voor Identiteitsgegegevens (RvIG).
Burgers, bedrijven en (semi-)overheidsorganisaties kunnen online een melding doen(Verwijst naar een externe website). Om voor behandeling door het MFO in aanmerking te komen moet je melding aan twee voorwaarden voldoen:
1. De melding gaat over de registratie van gegevens bij de overheid. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de gemeente of het UWV
2. Je hebt al geprobeerd om het op te lossen met de organisatie, maar dat is niet gelukt.
Het MFO werkt samen met de melder en alle betrokken overheidsorganisaties, net zo lang tot de gegevens weer goed zijn. De onderstaande infographic laat zien wanneer je bij het MFO terecht kunt.