Veelgestelde vragen over windenergie locatie Brielse Maasdijk
Meerdere partijen houden zich bezig met het project. Zij hebben ieder een eigen rol. Onderstaand overzicht laat zien hoe deze rolverdeling eruitziet.
Rolverdeling
Gemeente Nissewaard | HVC | Waterschap Hollandse Delta |
---|---|---|
Inspanningsverplichting 18 MW | Ontwikkelen | Grondeigenaar |
Bevoegd gezag bestemmingsplan omgevingsvergunning (na overdracht door provincie) | Realiseren | Bevoegd gezag waterveiligheid |
Belang van inwoners | Exploiteren van windturbines | |
Bevorderen van maatschappelijk draagvlak | ||
Participatie / communicatie |
Met een verklaring van geen bedenkingen (vvgb) zegt de gemeenteraad geen bezwaar te hebben tegen het verlenen van een omgevingsvergunning. De gemeenteraad toetst daarvoor de vergunningsaanvraag aan een goede ruimtelijke ordening. Dat betekent dat de raad de impact van windmolens op de omgeving, moet afwegen tegen algemene belangen zoals de energietransitie, het tegengaan van klimaatverandering, waterveiligheid en ander overheidsbeleid, maar ook het belang van de aanvrager zelf.
Het college heeft een vggb nodig om de vergunning te mogen verlenen.
Een overgrote raadsmeerderheid wil wel meewerken aan drie windmolens, maar niet aan de vijf die ontwikkelaar HVC aan de Brielse Maasdijk wil plaatsen. De tegenstemmers vinden de verwachte overlast van de twee windmolens ten westen van de Hartelbrug te groot. Twee windmolens die volgens hen ook nog eens te dicht bij woningen komen te staan. Zo zegt de mogelijke nieuwe afstandsnorm uit het concept landelijk normenkader. Ook denkt een raadsmeerderheid dat de twee molens niet nodig zijn om de afgesproken 18 MegaWatt opgewekte windenergie te halen.
Het college heeft de vergunningsaanvraag van HVC Landwind getoetst aan een goede ruimtelijke ordening. Dit betekent dat het college de impact van windmolens op de omgeving moet afwegen tegen algemene belangen zoals de energietransitie, het tegengaan van klimaatverandering, waterveiligheid en ander overheidsbeleid, maar ook het belang van de aanvrager zelf.
Bij die afweging heeft het college in de wet geen doorslaggevende redenen gevonden om de vergunning te weigeren. Ook omdat strenge normen een voorwaarde zijn van de gemeente.
Dat is een besluit waarin staat waarom het college van plan is om de omgevingsvergunning niet af te geven.
Iedereen die dat wil, persoonlijk of namens een groep. Meestal zijn dat mensen die in de buurt wonen of ondernemers of maatschappelijke organisaties uit de buurt. Dit zijn belanghebbenden. Ook ontwikkelaar HVC kon een zienswijze indienen.
De gemeente bekijkt samen met onafhankelijke experts de zienswijzen en schrijft alle belangrijke punten voor of tegen het besluit op in wat we een nota van zienswijzen noemen. Als in verschillende zienswijzen dezelfde punten staan worden die samengevat en een keer beantwoord.
In de nota wordt ook advies gegeven of door de zienswijzen het besluit om de vergunning niet af te geven, aangepast moet worden. Dat kan gaan over de redenen voor het besluit of om het besluit zelf. De raad neemt op basis van de zienswijzen het definitieve besluit over de VVGB.
De nota van zienswijzen is voor iedereen in te zien op de website van de gemeente, nadat deze in de gemeenteraad besproken is. Er worden daarin geen namen en adressen genoemd van de mensen of organisaties die de zienswijzen hebben ingediend.
Het college stelt de nota van beantwoording vast. Deze wordt eerst in de commissie leefomgeving inhoudelijk besproken en daarna meegenomen in het definitieve besluit van de gemeenteraad over de verklaring van geen bedenkingen. Dat is naar verwachting in de eerste vergadering na het zomerreces, op 17 september.
De Commissie geeft haar definitieve advies als de gemeente en initiatiefnemer HVC de milieumaatregelen in de MER voor Windpark Brielse Maasdijk bijgewerkt hebben. Dat is inmiddels gebeurd. Het advies van de Commissie komt naar verwachting in juli 2024.
Volgens de Commissie staat in het rapport nog niet duidelijk genoeg welke maatregelen voor geluid, slagschaduw, (externe) veiligheid, natuur en landschap daadwerkelijk genomen gaan worden. Die informatie is al wel in andere stukken te vinden (bijvoorbeeld in de ontwerp-beschikking).
Dit komt doordat na het opstellen van de MER-rapportage twee jaar geleden de tijd niet stil heeft gestaan. Zo heeft de gemeente in de tussentijd gekozen voor een veel strenger normenkader. Ook zijn er in overleg met omwonenden en andere belanghebbenden in de omgevingsadviesraad (OAR) extra maatregelen toegevoegd. Al deze informatie moet voor iedereen vindbaar en toegankelijk zijn. Daarom moet het MER-rapport worden aangevuld.
De raad en het college hebben voor een definitief besluit nog een advies nodig van de onafhankelijke commissie voor de milieu-effectrapportage (MER). Dat advies laat wat langer op zich wachten.
In theorie is dat mogelijk. Bijvoorbeeld omdat er in de zienswijzen nieuwe argumenten tegen het ontwerp-weigeringsbesluit op tafel komen. Als er geen nieuwe argumenten komen die de raad van gedachten laat veranderen, dan wordt het weigeringsbesluit definitief. Naar verwachting is dat na het zomerreces, in september 2024.
Dan volgt er een beroepstermijn van 6 weken. Iedereen die dat wil kan het definitieve besluit aanvechten bij de Raad van State. Daarnaast is het mogelijk dat de Provincie het bevoegd gezag overneemt.
Vaststaat dat gemeente Nissewaard met de Provincie afgesproken heeft om tenminste 18 MW windenergie te realiseren op de locatie Brielse Maasdijk voor eind 2025. Als het Nissewaard zelf niet lukt om dat voor elkaar te krijgen, is het mogelijk dat de Provincie de regie weer terugpakt.
Een definitieve afwijzing betekent niet dat er geen of minder windmolens aan de Brielse Maasdijk komen. HVC of andere belanghebbenden kunnen namelijk nog tegen het besluit in beroep gaan bij de rechter en/of de Raad van State. Mocht de rechter of Raad van State het besluit van gemeente Nissewaard vernietigen, dan moet de vergunning alsnog verleend worden.
De gemeente heeft zelf – ook op aandringen van de raad – aangeboden aan de provincie om het gebied Brielse Maasdijk aan te wijzen als zoeklocatie voor tenminste 18 MW windenergie om daarmee tot 2030 andere locaties uit de wind te houden. Er is op dit moment geen reden om aan te nemen dat de gemeente of de provincie in de toekomst van de zoeklocatie Brielse Maasdijk afwijkt.
Belanghebbenden, zoals direct omwonenden en iedereen die eerder al een zienswijze heeft ingediend, kunnen binnen zes weken na het weigeringsbesluit in beroep gaan tegen het besluit bij de Raad van State.
Het beroep kan worden ingesteld bij:
Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State
Postbus 20019
2500 EA Den Haag
Burgers kunnen ook digitaal in beroep gaan via digitaalloket.raadvanstate.nl(Verwijst naar een externe website). Hiervoor is een DigiD vereist.