Ongewenst gedrag verhuurder melden
Sinds 1 juli 2023 hebben gemeenten meer mogelijkheden om ongewenst gedrag van verhuurders tegen te gaan. Heb jij te maken met discriminatie of bedreiging door een verhuurder? Te hoge borg of oneerlijke servicekosten? Meld dit ongewenste gedrag. We hebben meer mogelijkheden om in actie te komen dankzij de Wet goed verhuurderschap(Verwijst naar een externe website) (WGV).
Woon-discriminatie
Een verhuurder mag een huurder niet kiezen op basis van nationaliteit, godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, handicap, seksuele gerichtheid of op welke grond dan ook. Kortom, discriminatie is verboden.
Intimidatie (angst aanjagen)
Intimidatie is angst aanjagen om je gedrag te beïnvloeden. Verhuurders en verhuurbemiddelaars mogen niet intimideren. Bijvoorbeeld dreigen met opzeggen van het huurcontract. Of dreigen dat je geen elektriciteit meer krijgt.
Drie maanden borg of meer
Per 1 juli 2023 mogen verhuurders maximaal twee maanden borg vragen. Heb je jouw huurcontract vóór 1 juli 2023 afgesloten, dan mag de verhuurder nog drie maanden borg vragen.
Geen huurovereenkomst op papier
Een huurcontract moet altijd op papier staan. Op het contract moeten sowieso twee handtekeningen staan: die van jou en van de verhuurder.
Te hoge servicekosten
Je betaalt servicekosten voor onder meer het bijhouden van een gezamenlijke tuin, schoonmaken van de galerij of het trappenhuis. De servicekosten moeten eerlijk zijn. Verhuurders en verhuurbemiddelaars moeten ieder jaar een overzicht van de servicekosten sturen.
Schimmelvorming
Een huurwoning moet schoon en veilig zijn. Wanneer er schimmel in je huis zit, is het de taak van de verhuurder om dit aan te pakken.
Geen informatie over rechten en plichten als huurder
Waar heb je als huurder recht op en aan welke regels moet je je houden? Rechten en plichten over huren moeten altijd op papier staan.
Extra regels bij arbeidsmigrant
- Het huurcontract mag niet aan een arbeidscontract vastzitten
- De arbeidsmigrant moet kunnen begrijpen welke regels er gelden en waar die recht op heeft. Om die reden moeten de rechten en plichten zijn geschreven die degene begrijpt.
Als je melding doet van ongewenst gedrag, bellen of mailen we je binnen vier weken voor meer informatie.
Kijk voor meer informatie over de Wet goed verhuurderschap (WGV) op rijksoverheid.nl(Verwijst naar een externe website).