Integraal Kindcentrum Elementen-Schenkel (IKC)

Categorieën

  • Spijkenisse

De huidige schoolgebouwen van de basisscholen De Hoeksteen en De Piramide zijn niet groot genoeg om alle kinderen in de wijken Elementen en Schenkel te huisvesten. Daarom heeft de gemeente de afgelopen jaren noodlokalen geplaatst bij De Hoeksteen en De Piramide, maar dat is geen oplossing voor altijd. De gemeente heeft samen met de scholen een plan bedacht voor een nieuw Integraal Kindcentrum aan de Nieuw Hongerlandsedijk. Het gaat om een gebouw voor ongeveer 700 leerlingen van De Piramide en De Hoeksteen, een kinderdagverblijf en een gymzaal.

Het plan is om het Integraal Kindcentrum Elementen-Schenkel te maken ten westen van de ingang van de metrotunnel onder de Oude Maas. De huidige scholen blijven tijdens de bouwfase in gebruik. We bekijken nog wat er met de huidige schoolgebouwen van De Hoeksteen en De Piramide gaat gebeuren, zodra het nieuwe gebouw klaar is en de twee basisscholen en de kinderdagopvang in gebruik zijn genomen.

Het eerste ontwerp (ook wel voorontwerp) van het bestemmingsplan voor het IKC Elementen-Schenkel is begin 2022 goedgekeurd. Dat wil zeggen dat de procedure voor het bestemmingsplan van start is gegaan. Hiervoor is een eerste inloopbijeenkomst voor omwonenden georganiseerd in het Elementenhuis aan de Hongerlandsedijk. De doorlooptijd van het bestemmingsplan is leidend voor de planning van het project. Alles op een rij gezet kan het gebouw in de eerste helft van 2025 klaar zijn. Er zijn altijd factoren waardoor dit proces langer kan duren.

De tekeningen van het ontwerp vind je op hevo.nl(Verwijst naar een externe website).

Veelgestelde vragen

De geplande route, parallel aan de Oude Maas, bestaat onder andere uit een ringweg waar verkeer goed door kan stromen. Het is een goed bereikbare, snelle en efficiënte route die zorgt dat het gebruik van de Amerstraat/Biesboschstraat onaantrekkelijk wordt voor ouders. Ook het hoogteverschil vanwege de dijk en de doodlopende route in de Amerstraat/Biesboschstraat maakt deze route onaantrekkelijk. Het IKC krijgt geen directe toegang via de Amerstraat/ Biesboschstraat. Deze straten zijn geen onderdeel van het ontsluitingsplan van het IKC. We kijken samen met de partners van het IKC ook nog naar andere maatregelen die moeten voorkomen dat bestemmingsverkeer voor het IKC alsnog gebruikmaakt van de Amerstraat/Biesboschstraat. 

Onderzoek in het bestemmingsplan toont aan dat het IKC honderd parkeerplaatsen nodig heeft. Die worden aangelegd op het IKC-terrein zelf. Het aantal parkeerplaatsen die nodig zijn, zijn in het bestemmingsplan opgenomen en is gebaseerd op de landelijke normen. De parkeerplaatsen in de omgeving worden nadrukkelijk niet betrokken bij de school. We kijken samen met de partners van het IKC ook nog naar aanvullende maatregelen die moeten voorkomen dat bestemmingsverkeer voor het IKC alsnog gebruikmaakt van bestaande parkeerplaatsen in de omgeving.

De gevolgen voor het uitzicht van de omliggende percelen moeten betrokken worden in de beslissingen. Het nieuwe IKC neemt inderdaad een deel van het uitzicht van de bewoners van de Biesboschstraat op de Nieuw Hongerlandsedijk weg. Dat gaat vooral om het uitzicht recht vooruit en een beetje voor het uitzicht opzij. Bij de positie van het geplande gebouw is zoveel mogelijk rekening gehouden met het uitzicht vanuit de bestaande woningen.

Het uitzicht zal in de toekomst ook minder worden door het woongebouw dat nog langs de Nieuw Hongerlandsedijk wordt gebouwd. Van een vrij uitzicht, zoals dat nu het geval is, zal sowieso geen sprake meer zijn. Die ontwikkelingen zijn onvoldoende redenen om het plan voor het IKC te wijzigen. Vanwege het maatschappelijk belang van het nieuwe IKC is het uitzicht daarom evenmin een reden om de procedure voor de bouw te stoppen.

De nieuwe school wordt vooral gebouwd voor de kinderen in de wijken Elementen en Schenkel. In Schenkel staan op dit moment twee scholen, De Hoeksteen en De Piramide. In de wijk De Elementen staat op dit moment geen basisschool. Voor de omvang en locatie van de nieuwe school is gekeken naar hoeveel kinderen er in deze wijken zijn en komen. Daaruit is te zien dat de huidige scholen, De Hoeksteen en De Piramide, leerlingen uit de wijken Elementen en Schenkel ontvangen. Voor de Hoeksteen komt 90% uit de beide wijken, gelijk verdeeld. Voor de Piramide komt 80% uit de beide wijken, met iets meer kinderen uit de wijk Elementen.

Het nieuwe schoolgebouw vervangt de twee bestaande, verouderde scholen in de wijk Schenkel en biedt ook kinderopvang voor de kinderen van nul tot vier jaar uit De Elementen en Schenkel. Het schoolgebouw met de twee scholen en de kinderopvang onder één dak wordt daarom gebouwd op een plek die voor de kinderen uit beide wijken goed bereikbaar is. De locatie ligt op de grens van deze wijken.

Het plan voor het Elementenhuis is om er in de toekomst ook woningen te bouwen. De woningen komen dan te liggen in het verlengde van de bestaande en nog te bouwen woongebouwen aan de Hongerlandsedijk. Deze locatie is voor de toekomst dan ook al ingevuld.

Voor de bouw van het IKC is onderzoek gedaan naar het effect van het geluid op de omgeving. Hieruit komt naar voren dat het eventuele geluid geen effect heeft voor de uitvoering van het voorgestelde plan. Voor de bestaande woningen voldoet het plan aan de regels die daarvoor gelden. Alleen bij de nog te bouwen woontoren overschrijdt het geluid van spelende kinderen het toegestane geluidsniveau. Er zijn geen maatregelen die het geluidsniveau kunnen verlagen.

In het bouwbesluit is een minimale eis opgenomen voor het woon- en leefklimaat van nieuwbouw met een woonfunctie. Het woon- en leefklimaat van de woningen of appartementen in de omgeving van de school wordt volgens die eis gegarandeerd. Het IKC past dus in de ruimte die beschikbaar is en er is geen sprake van een verslechtering van het woon- en leefklimaat in de omgeving. 

Bij de locatie van het IKC speelt veiligheid een belangrijke rol. Door de buitenruimte aan de zuidwestzijde te maken, wordt de doelgroep (kinderen van vier tot twaalf jaar) op grotere afstand van de Oude Maas gehouden. Daarnaast is de rivier een route om gevaarlijke stoffen te vervoeren. Bij eventuele noodgevallen moeten de aanwezigen in het gebouw van de Oude Maas weg kunnen vluchten in zuidwestelijke richting. De positie van de buitenruimte aan de zuidwestzijde is dan logischer en veiliger en de vluchtrichting is duidelijker en makkelijker te bereiken.