Reconstructie Beverveen

Categorieën

  • Spijkenisse

De wijk Waterland in Spijkenisse is toe aan een opknapbeurt. Er wordt in vier fasen in de wijk gewerkt. De werkzaamheden in Beverveen starten nadat de werkzaamheden in Ottersveen klaar zijn. De straten, het groen en de openbare verlichting worden aangepakt.

Gemeente Nissewaard gaat het openbare gebied in deze wijk opknappen. De werkzaamheden zijn gestart in het eerste kwartaal van 2024. Ongezonde bomen die schade kunnen veroorzaken worden vervangen. De weg, de stoep en de parkeerplaatsen worden opgeknapt met nieuw materiaal en er worden nieuwe lantaarnpalen geplaatst met zuinige ledverlichting.

Ook wordt de bestaande fietsbrug vervangen, ter hoogte van kruising Hekelingseweg/Heemraadlaan. Er liggen drie speelplekken in het gebied. Eén speelplaats is inmiddels vervangen, de twee andere worden ook opgeknapt. De Landmeter en De Schouw worden herbouwd. Het bestaande asfalt wordt verwijderd, er komen parkeerstroken en er komt een smallere rijbaan. In deze straten komen straatstenen in plaats van asfalt. De straten worden zo ingericht dat je niet meer hard kan rijden.

De belangrijkste werkzaamheden zijn:

  • bestraten van de openbare ruimte met nieuw materiaal;
  • ophogen van de straten in het openbare gebied, met ongeveer vijftien centimeter;
  • herinrichten van de weg en het aanleggen van extra parkeerplaatsen;
  • het vervangen en snoeien van planten;
  • het kappen en aanplanten van een aantal bomen;
  • het vervangen van verlichting;
  • het verwijderen of vervangen van straatmeubilair;
  • het verwijderen of vervangen van speeltoestellen. 

Het voorlopige ontwerp is donderdag 13 april tijdens de informatieavond met veel bewoners van Beverveen en Kikkersveen besproken. Dit voorlopige ontwerp heeft veel vragen, opmerkingen en suggesties opgeleverd. Dit is overlegd met de diverse beheerders (wegen, groen, verkeer, spelen) en zo is er een definitief ontwerp gemaakt.

Vragen en antwoorden (vragenlijst & bewonersavond)

Bij het invullen van de vragenlijst via de e-mail en tijdens de bewonersavond zijn er veel vragen gesteld, opmerkingen gemaakt en zijn er voorstellen aangedragen over de reconstructie van Beverveen. Met de vragen en opmerkingen is de gemeente aan de slag gegaan. Het voorlopige ontwerp is op meerdere plekken aangepast. In overleg met de beheerders is er een mooi ontwerp gemaakt waar alle bewoners van Beverveen tevreden mee kunnen zijn.

Brandgangen, persoonlijke achterpaden

Meerdere brandgangen zijn in persoonlijk bezit. De gemeente is van plan om in opdracht van de bewoners ook de persoonlijke achterpaden op te knappen. Het achterpad wordt opgehoogd en waar nodig wordt er een bestaande kolk op de juiste hoogte geplaatst, of wordt er een nieuwe kolk geplaatst. Een kolk is een put waar het regenwater opgevangen wordt en deze put wordt aangesloten op het riool. Iedere bewoner die een stukje achterpad in bezit heeft, ontvangt een brief.

Het is de bedoeling dat elke eigenaar van een achterpad meedoet. De eigenaar zal ook een financiële bijdrage moeten doen. De bijdrage is naar rato van de grootte van het bezit. De ene eigenaar heeft een groter gedeelte van het achterpad in bezit dan een ander. Alleen als alle eigenaren van een achterpad akkoord zijn met de bijdrage wordt het achterpad in opdracht van de gemeente opgeknapt. De gemeente zal na afloop van de werkzaamheden een factuur sturen naar de betreffende eigenaar.

Parkeren

Er komen in het nieuwe ontwerp meer parkeervakken dan er nu zijn. De parkeervakken (haaks) worden 2,50 meter breed. Dit is breder dan de huidige vakken. Bovendien worden er meer parkeerplaatsen voor elektrische auto's gemaakt. Ter hoogte van de dokterspost in De Landmeter/De Schouw komen twee gereserveerde parkeerplaatsen voor de huisartsen. Voor mensen met een beperking die de dokterspost willen bezoeken komen voor de dokterspost twee gereserveerde parkeervakken.

Wandelpad langs singel

Het pad langs de singel (Hekelingseweg) wordt ook opgeknapt. De breedte van dit pad wordt 1,80 meter en dit wordt gedaan in een beigekleurige verharding.

Groen

Bomen die overlast veroorzaken, bomen die ziek zijn, bomen die eventueel schade veroorzaken of bomen die worden weggehaald voor de nieuwe indeling worden vervangen door nieuwe of andere bomen. De gemeente houdt rekening met het groen. De platanen aan zowel de west- als oostzijde van De Landmeter en De Schouw worden weggehaald en vervangen door andere bomen die beter in het straatbeeld passen. In het nieuwe ontwerp worden minimaal evenveel bomen aangeplant dan dat er weggehaald worden.

De gemeente wil enkele klimaatvriendelijke maatregelen meenemen in het ontwerp. Dit is een belangrijke, maar ook lastige opgave. Als de reconstructie klaar is, wordt het regenwater dat valt in een gedeelte van Beverveen, niet opgevangen in kolken maar afgevoerd via het maaiveld. Zo verdwijnt het regenwater in de groene bermen.

Parkeren is voor veel bewoners erg belangrijk. De parkeerdruk is hoog. Dat wil niet zeggen dat al het groen opgeofferd moet worden voor de auto's. Maar soms kan het niet anders. Waar dit gebeurt worden de vakken met mooie, nieuwe groene heesters beplant zodat de auto's niet vol in het zicht staan.

Waar het kan komen hoge heesters. Waar het niet kan vanwege verkeersveiligheid worden lagere heesters aangeplant.

Spelen

In Beverveen zijn drie speelplaatsen. Eén speelplaats (achter 418-436) is al opnieuw ingericht. Voor de andere twee worden plannen gemaakt. Deze plannen worden gedeeld met de bewoners en nadat er een keuze is gemaakt, aangelegd. Voor de speelplaats bij Beverveen 301-305 wordt rekening gehouden met speeltoestellen en een apart veldje waar gevoetbald kan worden.

Verkeersveiligheid

De bocht bij Beverveen 246 wordt scherper, de stoep voor 357 wordt doorgezet tot voorbij de bocht. Ook wordt de rijbaan aangepast met een verkeersdrempel. De groenvakken krijgen lage beplanting. De bomen in de groenvakken worden vervangen. Op meerdere plaatsen worden verkeersdrempels en/of verkeersplateaus aangebracht. Het asfalt in de rijbaan van De Landmeter en De Schouw wordt vervangen door betonstraatstenen. Zowel de rijbaan als de parkeerstrook krijgen zo een ander uiterlijk, waardoor je minder snel kan rijden.

Blauwe zone

De blauwe zone blijft en wordt uitgebreid. De zone wordt verlengd van huisnummer 246 tot aan 218. En aan de kant van de Hekelingseweg wordt de zone verlengd van huisnummer 496 tot aan 522. Een parkeerontheffing is alleen voor bewoners die woonachtig zijn of bedrijven die gevestigd zijn binnen het gebied. Aan de ontheffing zijn geen kosten verbonden. Kijk op de pagina Ontheffingen vervoer voor meer informatie.

Ophoging verharding

Nissewaard ligt in een zettingsgevoelig gebied. Dit betekent dat de bodem in de loop van de jaren daalt. We rekenen gemiddeld met een daling van tien centimeter in 30 jaar. Dat kan per locatie verschillen, omdat de opbouw van de bodem niet overal hetzelfde is. Als er sprake is van bodemdaling, moet de gemeente tijdens het onderhoud alles naar het oude hoogteniveau terugbrengen.

Als je eigenaar bent van een perceel waar dit moet, ben je zelf verantwoordelijk voor de ophoging van het toegangspad en de tuin. In november 2022 heb je daar een bewonersbrief over ontvangen. Gemeente Nissewaard heeft besloten om ook de ophoging van de eerste meter van het pad naar je woning mee te nemen, als je toestemming geeft. Zo ontstaat een veilige overgang van bijvoorbeeld de opgehoogde stoep naar jouw tuinpad. Zonder tegenbericht gaan wij ervan uit dat je akkoord gaat met de ophoging van die eerste meter. Voor de afvoer van het regenwater op de percelen of het ophogen van je eigen tuin blijf je zelf verantwoordelijk.

Kans om te vergroenen

Als je van plan bent om je tuin op hoogte van de nieuwe verharding te brengen kun je ook eventueel je tuin ‘vergroenen’.

De werkzaamheden starten in het eerste kwartaal van 2024 en duren ongeveer anderhalf jaar.