Veelgestelde vragen over verkeer
Inrichting openbare ruimte
Op de wegen in Nissewaard vinden regelmatig werkzaamheden plaats. Alle praktische informatie daarover kan je vinden op de pagina Projecten. Houd de applicatie Nissewaard Bouwt (te downloaden via de Apple store/Play store) in de gaten voor het laatste nieuws.
In Nissewaard zijn er meerdere wegbeheerders actief, namelijk de provincie Zuid-Holland, Rijkswaterstaat, Waterschap Hollandse Delta (WSHD), Staatsbosbeheer en de gemeente Nissewaard zelf. De wegbeheerder is de eigenaar en verantwoordelijk voor de kwaliteit en veiligheid van de weg. Meldingen en klachten over, of gerelateerd aan de wegen kan je bij de wegbeheerder indienen. Meer informatie over wie de wegbeheerder is, vind je op: rijkswaterstaat.nl(Verwijst naar een externe website)
Gemeente Nissewaard spant zich in om de gemeente bereikbaar te houden. Dit gebeurt samen met onder andere Rijkswaterstaat en de provincie. Rijkswaterstaat is de eigenaar en beheerder van de Spijkenisserbrug, de provincie Zuid-Holland is eigenaar en beheerder van de Hartelbrug.
Meer informatie kan je vinden op rijkswaterstaat.nl:
Helaas zorgen de werkzaamheden vaak voor overlast, dit is niet te voorkomen. De gemeente spant zich in om de verkeersveiligheid te waarborgen en houdt de verkeerssituatie in de gaten. Daar waar nodig, treffen de wegbeheerder aanvullende maatregelen.
De gemeente plaatst geen nieuwe spiegels. Een spiegel leidt de aandacht af van de weg. In veel situaties zijn de spiegels niet goed af te lezen. Denk daarbij aan regen, mist of sneeuw. Ook kunnen de snelheid en de afstand niet opgemaakt worden uit een spiegel.
We plaatsen zelden extra hekjes of paaltjes. Deze belemmeren de doorgang voor mindervaliden en in sommige gevallen de hulpdiensten. Daarnaast werken deze onvoldoende om brom-/fietsers tegen te houden.
We leggen in de regel geen extra parkeerplaatsen aan. Vaak gaat dat ten koste van groen. We willen geen groen vervangen voor grijs (tegels en/of asfalt), om zo de duurzaamheid te bevorderen. Bij grootschalige werkzaamheden van wijken kijken we of er noodzaak is, extra parkeervakken aan te brengen.
De gemeente verkoopt of verhuurt geen openbare parkeerplaatsen. Een reden hiervoor is dat er geen uitwisselbaarheid meer is en daardoor de parkeerdruk kan toenemen. Ook kunnen we niet duidelijk maken dat het ene vak privéterrein is en het andere vak openbaar.
Voordat we een zebrapad aanleggen, onderzoeken we de noodzaak en de wenselijkheid ervan. Vaak denkt men dat een zebrapad de veiligheid verhoogt. Dat geldt alleen als deze op een logische plek ligt waar veel voetgangers oversteken.
Als er grootschalige werkzaamheden plaatsvinden, wegen we af of er snelheidsremmende maatregelen noodzakelijk zijn. Onderdeel van de afweging is onder andere de gereden snelheid.
Het Openbaar Ministerie bepaalt waar flitspalen staan, in samenspraak met wegbeheerders en de politie. Aan de plaatsing zijn strenge eisen verbonden. Als daaraan wordt voldaan zal het Openbaar Ministerie contact leggen met de gemeente.
In onze gemeente plaatsen wij op wisselende locaties snelheidsdisplays, ook wel bekend als smileydisplay. Die tonen de gereden snelheid wat het bewustzijn van de weggebruikers vergroot en de snelheid kan verlagen. Je kan telefonisch via 14 0181(Verwijst naar een telefoonnummer) een aanvraag doen voor een snelheidsdisplay.
Meldingen over snelheid proberen wij zo objectief mogelijk te behandelen. Hiervoor gebruiken wij een programma dat op basis van GPS-data de gereden snelheden laat zien. De snelheid die door 85% van het verkeer niet wordt overschreden, is voor ons maatgevend. Helaas zijn er onwenselijke situaties die voortvloeien uit gedrag van verkeersdeelnemers. Als je dit ervaart, kan je hier melding van maken bij de politie.
Ontheffingen
Volgens de APV is het verboden een voertuig tussen 18.00 en 8.00 uur in de bebouwde kom te parkeren, als dat voertuig langer is dan 6 meter of hoger dan 2,40 meter. Dat geldt uiteraard niet voor een plaats die daarvoor is aangewezen. Deze maatregel is ingevoerd, omdat inwoners in de gemeente overlast ervaren van grote voertuigen die hinderlijk geparkeerd worden en dan vaak verkeersonveilige situaties veroorzaken.
Aan de Meeuwenoordlaan in Zuidland en aan de Mosterweg in Spijkenisse zijn speciale parkeerplekken voor grote voertuigen, die daar 24 uur per dag mogen staan.
Vanwege de parkeerdruk, verkeersveiligheid en het voorkomen van overlast voor de omgeving, worden ontheffingen niet snel verleend.
De blauwe zone is een parkeerschijfzone die wordt aangeduid met het verkeersbord én een parkeerplaats met een blauwe streep. Om in Nissewaard in de blauwe zone te parkeren heb je een parkeerschijf (blauwe kaart) of een parkeerontheffing nodig. Een ontheffing kost je niets. Een parkeerontheffing is alleen voor bewoners die binnen een gebied wonen of voor bedrijven die gevestigd zijn binnen het gebied. Meer informatie hierover vind je op de pagina Ontheffing blauwe zone aanvragen.
Er kan maandag tot en met zaterdag tussen 07.00 uur en 12.00 uur (venstertijden) geladen en gelost worden in het voetgangersgebied van het stadscentrum. Buiten de genoemde venstertijden wordt er zowel door boa’s en met behulp van detectie verbaliserend opgetreden. Rondom het centrumgebied zijn er meerdere laad- en los zones waar je gebruik van kan maken.
Voor vragen over parkeerplaatsen voor mindervaliden kan je terecht op de pagina Parkeerplaats voor mensen met een handicap.
Duurzame mobiliteit
Laadpalen
Om een storing aan een oplaadpaal te melden, kan je het telefoonnummer van Equans gebruiken dat op de paal staat vermeld. Vergeet niet om bij het melden van de storing ook het paalnummer door te geven. De gemeente beheert de laadpalen niet.
Equans regelt ‘alles’ rond de laadpalen. Zij hebben daarvoor een zogenoemde concessie. Daarin heeft Nissewaard met Equans afgesproken, dat het laadtarief elk jaar geïndexeerd (verhoogd) mag worden. Equans heeft aangegeven dat ook te doen. Voor meer informatie kan je de website van Equans(Verwijst naar een externe website) raadplegen.
Op alle laadpalen is een QR-code te vinden. Deze kan je scannen voor het actuele laadtarief op de betreffende laadpaal. Daarnaast kan je via verschillende apps en online de laadtarieven van de laadpalen vinden.
Een standaard oplaadpaal beschikt over twee oplaadpunten voor auto's. Hoewel er een verkeersbesluit wordt genomen voor twee parkeervakken, wordt vanwege de hoge parkeerdruk slechts één vak daadwerkelijk afgekruist. Het tweede vak wordt pas in gebruik genomen bij voldoende vraag.
Voorlopig bieden we deze mogelijkheid helaas nog niet aan. Momenteel onderzoeken we de opties voor het gebruik van kabelgoottegels of kabelmatten. We adviseren je om deze webpagina in de gaten te houden voor verdere updates.
Deelvervoer
Momenteel is deelvervoer nog niet beschikbaar in onze gemeente. Wij zijn bezig met de voorbereidingen en verkennen de mogelijkheden met diverse aanbieders. We adviseren je om deze webpagina in de gaten te houden.