Woonoverlast melden

Gemeente Nissewaard, de politie, woningcorporaties Woonbron, De Leeuw van Putten, Maasdelta, Vestia, De Zes Kernen, Hef Wonen en Woonzorg Nederland werken samen om zo min mogelijk woonoverlast te hebben voor bewoners en bij beginnende woonoverlast het meteen op te lossen. De klachten van woonoverlast worden door de samenwerkende organisaties bij het centrale punt van gemeente Nissewaard gemeld en geregistreerd.

Inloggen met DigiD Melden (Verwijst naar een externe website) Inloggen met eHerkenning Niveau 2 Meld als organisatie (Verwijst naar een externe website)

  • Bij aanhoudende (buren)ruzies.
  • Bij geluidsoverlast (bijvoorbeeld harde muziek).
  • Bij overlast van bezoek.
  • Bij overlast als gevolg van hennepteelt.
  • Bij dealen vanuit woning (overlast van aanloop kopers).
  • Bij overlast van jongeren.
  • Bij verwaarlozing van de woning waardoor omwonenden overlast ervaren van verpaupering.
  • Bij vervuiling in en rondom de woning met als gevolg ernstige stankoverlast en/of ongedierte.
  • Bij vernieling van spullen in een wooncomplex.
  • Bij overbewoning / illegale bewoning met als gevolg overlast naar de omwonenden.
  • Bij multiproblemen met als gevolg overlast voor de buren.

Vanzelfsprekend zijn er meerdere vormen van woonoverlast mogelijk.

Je kan zelf het beste bepalen wanneer je last hebt van overlast en je vindt dat je het moet melden. Voordat je een melding doet, is het slim om het eerst zelf met de overlastveroorzaker(s) op te lossen. Het kan zijn dat de overlastveroorzaker(s) zich er niet van bewust is dat hij overlast veroorzaakt. Het kan ook zijn dat de overlastveroorzaker(s) bereid is om in het vervolg rekening met jou en de buren te houden wanneer hierom wordt gevraagd.

Als praten met de veroorzaker(s) niet helpt en de overlast aanhoudt, kan je een melding doen bij je verhuurder, de politie en/of gemeente Nissewaard. Ook raden we je aan om bij te houden wanneer, hoe laat en hoe lang je de overlast ervaart. Anonieme meldingen worden niet in behandeling genomen. Het is verplicht dat je online of schriftelijk een melding doet. 

In Nissewaard zijn buurtbemiddelaars beschikbaar. Buurtbemiddeling helpt bewoners problemen en ruzies met elkaar op te lossen. Je kan buurtbemiddeling inschakelen als je overlast hebt van je buren en als het niet lukt om er samen uit te komen.

Lees hier meer over op de pagina Buurtbemiddeling.

Wanneer het overlastgevende adres een huurwoning is, kan je dit per post melden bij de verhuurder of woningcorporatie. De woningcorporatie moet dan actie ondernemen om de overlast te stoppen. Via onderstaande links kan je zien wat de woningcorporatie voor jou kan doen:

De Leeuw van Putten(Verwijst naar een externe website)

Maasdelta(Verwijst naar een externe website)

Woonbron(Verwijst naar een externe website)

De zes kernen(Verwijst naar een externe website)

HefWonen(Verwijst naar een externe website)

Woonzorg Nederland(Verwijst naar een externe website)

Staat jouw verhuurder hier niet bij? Kijk dan op de website van jouw eigen verhuurder.

Wanneer het overlastgevende adres een koopwoning is kun je dit per post of online melden. Als je de woonoverlast bij de gemeente meldt nemen wij binnen vijf werkdagen (telefonisch of per e-mail) contact met je op.

We nemen de melding met je door en bespreken welke instantie jou het beste kan helpen bij het oplossen van de overlast. Je hoort dan hoe je melding verder behandeld wordt. Woonoverlast vraagt vaak om geduld. De oplossing hangt af van de situatie en de medewerking van de overlastveroorzaker(s). Uiteraard houden wij je op de hoogte van de ondernomen stappen en vorderingen. Wil je toch nog overleggen over de aanpak? Bel dan naar: 14 0181(Verwijst naar een telefoonnummer).

Bij ernstige overlast, die de veiligheid van jou of je buren in gevaar brengt of als er sprake is van strafbare feiten, twijfel dan niet en bel direct de politie via telefoonnummer 0900 88 44(Verwijst naar een telefoonnummer) of 112(Verwijst naar een telefoonnummer)

Hieronder geven we tips die kunnen helpen om een goede band op te bouwen met je buren.

  • Houd rekening met de buren. Zet geluidsapparatuur of je televisie niet te hard aan.
  • Voer geen vogels op plaatsen waar dit voor overlast kan zorgen. Achtergebleven voer trekt ongedierte aan.
  • Laat je kat of hond niet rondzwerven. Mochten ze hun behoefte doen op een plaats waar het niet mag, ruim het dan netjes op. In gemeenschappelijke ruimtes, zoals liften en gangen, moet je altijd de vervuiling door je huisdier opruimen.
  • Maak afspraken met elkaar over het schoonhouden van het portiek en de trappen. Kom de afspraken hierover na
  • Plaats vuilniszakken en grofvuil niet op openbare plekken. De kans is groot dat anderen de zakken open maken of dat de zakken kapot gaan. Voor afvoer van grofvuil neem je contact op met Reinis(Verwijst naar een externe website) via telefoonnummer 0181 61 28 64(Verwijst naar een telefoonnummer).
  • Harde vloerbedekking is in flats meestal niet -of onder strenge voorwaarden- toegestaan, omdat dit geluidsoverlast voor de benedenburen kan veroorzaken. Onder harde vloerbedekking verstaan we: parket, plavuizen, laminaat en siergrind.
  • Klussen in huis is af en toe noodzakelijk. Als je gaat boren klinkt dit vaak verder door dan je verwacht. Ook al hebben je nabije buren er geen last van, slapende kinderen die een aantal etages hoger of lager wonen vaak wel. Stop op tijd, uiterlijk rond 19.30 uur.
  • Stal geen fietsen of brommers in de hal of op de galerij.
  • Onderhoud je tuin regelmatig. Onkruid heeft de nare eigenschap om zich snel te verspreiden en bijvoorbeeld over te gaan naar de tuin van je buren.
  • Neem eerst contact op met je buren als je een schutting of bijvoorbeeld een schuur in je tuin wilt plaatsen.
  • Praat niet over elkaar maar met elkaar. 

Sinds 1 juli 2017 is een nieuw artikel in de Gemeentewet opgenomen, die de Wet aanpak woonoverlast of Asowet wordt genoemd. Met deze nieuwe wet heeft de burgemeester de mogelijkheid gekregen om specifieke gedragsaanwijzingen te geven bij ernstige en herhaalde overlast in huur- en koopwoningen. Het vergroot de wettelijke mogelijkheden die gemeenten hebben in de aanpak van woonoverlast. De gemeenteraad van Nissewaard heeft deze bevoegdheid van de burgemeester opgenomen in de Algemene plaatselijke verordening.

Wat is een gedragsaanwijzing?

Een gedragsaanwijzing is een gebod (verplichting tot het doen van iets) of een verbod (verplichting tot het nalaten van iets). Voorbeelden zijn een verbod op het hebben van overlastgevende dieren, een verbod op luide muziek 's nachts, een verbod op het ontvangen van drugsverslaafden of een gebod om afval op tijd weg te gooien.

Wanneer wordt een gedragsaanwijzing opgelegd?

De burgemeester kan niet ‘zomaar’ een gedragsaanwijzing opleggen. De burgemeester kan dit pas doen als:

  • alle andere middelen niet hebben geholpen om de overlast te stoppen;
  • de overlast ernstig is en steeds opnieuw optreedt, en niet op een andere geschikte manier te stoppen is;
  • het overlastgevende gedrag vanuit de woning of het erf plaatsvindt.

Daarnaast is vastgelegd wanneer en op welke manier de burgemeester gebruik kan maken van deze bevoegdheid.

In de gedragsaanwijzing kunnen ingrijpende verboden en geboden staan. Bovendien kan de gedragsaanwijzing worden gehandhaafd met een dwangsom, een tijdelijk huisverbod of uiteindelijk de uithuisplaatsing.

Regelgeving

Op grond van het actieplan aanpak woonoverlast Gemeente Nissewaard kun je namens jouw organisatie een overlastsituatie/ burengeschil melden voor nadere onderzoek en integrale aanpak. Zodra de gemeente je melding heeft ontvangen zal er contact met je worden opgenomen om de vervolgstappen te bespreken.