Buurtbemiddeling
Ruzie met de buren. Je zit er niet op te wachten, maar soms overkomt het je. Ruzie over het lawaai van de kinderen, de blaffende hond, vuil in de voortuin, de hoogte van de heg of de manier waarop de buren de auto parkeren.
Heb jij je buren aangesproken, maar helpt het niet en heb je een huurwoning? Dan kan het zinvol zijn om contact op te nemen met de verhuurder. Deze is vaak in de gelegenheid om overlast aan te pakken. Kan dat niet, dan heeft de verhuurder de mogelijkheid om te bemiddelen tussen jou en je buren.
Als je een koopwoning hebt, is er geen verhuurder die jou kan helpen. In dat geval helpen wij je graag. We bieden ‘buurtbemiddeling’ aan. Een buurtbemiddelaar helpt je om er samen met jouw buren uit te komen. Voordat je overlast meldt, adviseren wij je eerst zelf de veroorzaker(s) van de overlast aan te spreken. Mogelijk is die persoon zich niet bewust van de overlast die wordt veroorzaakt.
De vrijwillige buurtbemiddelaars bemiddelen tussen buren of buurtgenoten die een conflict met elkaar hebben. Zij luisteren naar het verhaal van beide buren, zonder daarbij een oordeel te geven. Zij helpen de partijen om samen een oplossing te bedenken die voor iedereen aanvaardbaar is. Omdat de buren de oplossing zelf bedenken, is de kans groot dat het probleem zich niet opnieuw voordoet. Alles wat tijdens een bemiddeling wordt gezegd, blijft vertrouwelijk.
Om buurtbemiddeling in te schakelen, maak je melding van woonoverlast. Wanneer je online een melding hebt gedaan, belt een van onze medewerkers je. Deze gaat na of het conflict bemiddelbaar is. Soms overlegt diegene daarvoor met collega’s. Als het conflict bemiddelbaar is, krijgen twee buurtbemiddelaars je verzoek toegestuurd.
Een van deze buurtbemiddelaars maakt een afspraak met jou en komt op gesprek bij jou thuis. Daar horen ze jouw kant van het verhaal. Daarna gaan ze naar je buren en horen daar de andere kant van het verhaal. Als beide partijen dit willen, volgt een gesprek tussen jou en je buren. Deze afspraak is altijd op neutraal terrein. De bemiddelaars zorgen ervoor dat dit gesprek goed verloopt. Tijdens dit gesprek maken jij en je buren afspraken die ook op papier komen.
De medewerker woonoverlast bepaalt wanneer wel of niet bemiddeld kan worden in een conflict. Conflicten met familieleden of problemen met instanties zijn niet geschikt voor bemiddeling. Ook wanneer conflicten het gevolg zijn van verslaving of criminaliteit kunnen we helaas niet bemiddelen.
Wil je ook buurtbemiddelaar worden? Dat kan. Een buurtbemiddelaar krijgt eerst een basistraining. Daarnaast krijg je coaching van de coördinator van het meldpunt woonoverlast of onze regisseur woonoverlast. Dit is een vrijwilligersvergoeding, maar je krijgt een vergoeding voor de kosten die je maakt. Ben je geïnteresseerd? Stuur een e-mail naar gemeente@nissewaard.nl(Verwijst naar een e-mailadres).
In de gemeente Nissewaard hebben we een actieplan ‘Aanpak Woonoverlast’. Op grond daarvan kan je als professional namens jouw organisatie een ruzie tussen inwoners melden. De buurtbemiddeling is dan de eerste stap om woonoverlast te voorkomen. Zodra de aanmelding binnen is, kijken we ernaar. Waar nodig nemen we contact met je op.