Aanslag gemeentelijke belastingen

Inwoners en bedrijven in gemeente Nissewaard ontvangen één of meer aanslagen van de gemeentelijke belastingen. Een ‘aanslag’ is een brief waarin staat of je belasting moet betalen en hoeveel dat is. De belasting betaal je voor de kosten voor onder andere het ophalen van huisvuil, het aanleggen en onderhouden van rioleringen en het onderhouden van groen, zoals parken, perken, plantsoenen en grasvelden. De aanslag van 2024 wordt 28 februari 2024 verzonden.​​​

Bij jouw brief of ‘aanslag’ vind je een extra pagina met informatie.

​​​Ben je de brief van de gemeentelijke belastingen, het aanslagbiljet, kwijtgeraakt? Dan kan je deze via ​​Mijn Belastingen(Verwijst naar een externe website) op de website zelf downloaden. Hiervoor heb je een DigiD nodig. Heb je geen DigiD? ​​​Dan kan je b​ellen of mail​en​ met de gemeente om gratis een kopie te vragen van je aanslagbiljet​​. Die sturen we dan naar je op.​​

​​Ben je de eigenaar van een woning, winkel of bedrijf, dat is aangesloten op de gemeentelijke riolering? Dan moet je rioolheffing (RIOE) betalen. Dat is een bedrag dat je betaalt voor het onderhoud van de riolering.

Wie betaalt de rioolheffing?

We kijken elk jaar naar 1 januari als datum om te bepalen wie deze kosten betaalt. Ben jij op 1 januari eigenaar van de woning, de winkel, of het bedrijf? Dan betaal jij voor dat jaar de rioolheffing.  
Ook als de woning, de winkel of het bedrijf na 1 januari in hetzelfde jaar een andere eigenaar krijgt.  
Het bedrag betaal je per ​gebouw​​object​. Bijvoorbeeld: Als een gebouw vier aparte woningen of bedrijven heeft, betaalt de eigenaar vier keer het bedrag. Ook voor een object dat leeg staat​,​ moet je rioolheffing betalen.

​​​​Wat is het bedrag dat ik in 2024 moet betalen voor rioolheffing?​​​​​

Het bedrag voor de rioolheffing in 2024 is:

  • Woningen: € 177,61
  • ​​Niet-woningen: € 355,21​​

​​​Onroerendezaakbelasting (kort gezegd OZB) is de belasting die je betaalt als je eigenaar bent van een huis. Deze belasting betaal je ook als eigenaar of gebruiker van een ‘niet-woning’, zoals een bedrijfspand of bouwgrond.

​Hoe bepaalt gemeente Nissewaard het bedrag van de onroerendezaakbelasting?

Het bedrag van de OZB 2024 berekenen we door de WOZ-waarde 2024 van jouw woning, bouwgrond of bedrijfspand te vermenigvuldigen met het OZB-bedrag voor 2024.
Hieronder een overzicht van de OZB-bedragen waar we de waarde mee vermenigvuldigen:

  • ​​OZB voor de eigenaar van een woning 0,109264%
  • ​​OZB voor de eigenaar van een niet-woning 0,338061%​
  • ​​OZB voor de gebruiker van een niet-woning 0,264378%​

​​Als je bijvoorbeeld eigenaar bent van een woning met een WOZ-waarde​ 2024​ van € 285.000​ in 2024,​ dan is het bedrag van de OZB-aanslag 2024: € 285.000 ​X ​​vermenigvuldigd met​ 0,109264% = € 311,40.​​​

​​​Hoe vaak en wanneer bepaalt gemeente Nissewaard de waarde van mijn woning?​​

​​​​​Ieder jaar bepalen we de waarde van jouw woning. Dit gebeurt via de Wet Waardering Onroerende Zaken (Wet WOZ). We kijken naar 1 januari 2023 als datum om de waarde voor 2024 te bepalen.

​​​Wanneer ben ik verplicht om ​​onroerendezaakbelasting​​ te betalen? En wanneer niet?

​Ben je op 1 januari 2024 eigenaar van een woning? Dan ​betaal ​​moet ​je voor het hele jaar OZB ​betalen​. Hetzelfde geldt voor de eigenaar of gebruiker van bijvoorbeeld een bedrijfspand of bouwgrond.

Ben je op 1 januari 2024 geen eigenaar van een woning? Of geen eigenaar of gebruiker van een bouwgrond of een bedrijfspand? Dan hoef je voor het hele jaar geen OZB te betalen.​​​

De afvalstoffenheffing is een bedrag dat je betaalt voor het ophalen en verwerken van huishoudelijk afval. In geval van overlijden of als je uit gemeente Nissewaard vertrekt, wordt het bedrag automatisch verminderd. Je hoeft daarvoor niets te doen. Dit geldt ook als je binnen gemeente Nissewaard blijft wonen en verhuist naar een adres waar al belasting voor afval wordt betaald.​​

Wat ​​​betaal ik ​​​​aan afvalstoffenheffing?

  • Voor een eengezinswoning: € 390,50 per jaar​;​
  • Voor een flat: € 300,84 per jaar​.​

Naast de afvalstoffenheffing zijn er soms ook andere kosten als je bepaalde diensten van de gemeente gebruikt. Voorbeelden van kosten zijn:

  • Ophalen grofvuil eerste m3: € 27,65​;​
  • Ophalen grofvuil elke volgende m3: € 7,75​;​
  • Krijgen van een nieuwe afvalpas, als je deze bent kwijtgeraakt: € 12,20​.​

​​De Stadswerf is de plek waar je grofvuil naartoe brengt. De eerste tien bezoeken hieraan ​​zijn gratis. Daarna zijn de kosten € 11,90 per bezoek.

Een brief met een rekening voor de belastingen die je moet betalen heet een ‘aanslagbiljet’. Een brief met een beslissing over de waarde van je woning, bouwgrond of bedrijfspand heet een ‘WOZ-beschikking’. 

Heb je een aanslagbiljet of WOZ-beschikking ontvangen? En ben je het niet eens met wat er in de brief staat? Dan kan je dit aan ons laten weten door ​bezwaar te maken​​. Je moet jouw bezwaar doorgeven binnen zes weken na de datum die staat op de brief die je hebt ontvangen. Je kan dit makkelijk doen via Mijn Belastingen(Verwijst naar een externe website).

Is het niet mogelijk om via internet een bezwaar te ​doen? ​​Stuur​​ ​een brief​ naar:​
Gemeente Nissewaard
Team Belastingen en rechtsbescherming, t.a.v. de heffingsambtenaar
Postbus 25
3200 AA Spijkenisse

Let op: je moet jouw schriftelijke bezwaar ondertekenen en in de brief moet je minimaal het volgende schrijven:

  • jouw naam en jouw adres;
  • de datum (ook wel ‘dagtekening’ genoemd) van jouw bezwaar;
  • het vorderingsnummer van de brief (dit vind je bovenaan de brief);
  • een uitleg waarom je het niet eens bent met het aanslagbiljet of de WOZ-beschikking.  
  • ​​een bezwaar doorgeven is gratis. Je bezwaar telefonisch of per e-mail doorgeven is niet mogelijk.​​​

Wanneer en hoe krijg ik antwoord op mijn bezwaar?​​​​​​

​​​Volgens de wet​,​ moet de gemeente binnen zes weken een beslissing nemen of we het eens zijn met jouw bezwaar. Bij een bezwaar tegen een rekening of ‘aanslag’ gemeentelijke belastingen is dat anders:

  • De gemeente moet uiterlijk aan het einde van het kalenderjaar een beslissing nemen.
  • Als je een bezwaar indient in de laatste zes weken van het kalenderjaar, moet de gemeente ook binnen zes weken een beslissing nemen.

​​Het antwoord op bezwaren tegen een WOZ-beslissing duurt langer dan het antwoord op andere bezwaren tegen gemeentelijke belastingen. Namelijk zes tot tien maanden.

Het antwoord op andere bezwaren tegen gemeentelijke belastingen komt bijna altijd binnen zes weken.

Bezwaar maken via een 'Wij maken gratis bezwaar voor ​jo​​u​-bureau' lijkt gratis, maar in werkelijkheid betaal je de kosten toch. Want, als we het eens zijn met jouw bezwaar, betaalt de gemeente aan het bureau een vergoeding. Deze vergoeding kan oplopen tot ruim € 4.000 per bezwaar. De gemeente voegt het bedrag van deze vergoeding toe aan het bedrag van de onroerendezaakbelasting (ozb)​,​ dat jij betaalt. Dus uiteindelijk kost het jou toch geld.

De gemeente heeft er geen voordeel bij om de WOZ-waarde te hoog te maken. En wil, net als jij, dat deze klopt. Als de WOZ-waarden van woningen stijgen, dan komt dat doordat de verkoopprijzen van woningen stijgen. ​We verlagen in dat geval ​het bedrag van de onroerendezaakbelasting​,​​ de belasting die jij over je woning betaalt. Gemiddeld betalen de inwoners van de gemeente net zoveel onroerendezaakbelasting als in het vorige jaar, met een correctie voor de inflatie.

​​De Waarderingskamer is de afdeling die controleert of de gemeente de WOZ-bedragen juist bepaalt. Zij geven  aan gemeente Nissewaard al jarenlang de hoogst mogelijke score. ​​​

Je kan altijd een taxatieverslag aanvragen. Dat is een rapport dat zegt hoeveel jouw woning waard is.

Je kan ons ook bellen om te vragen hoe de WOZ-waarde van jouw woning is vastgesteld.

En je kan eenvoudig zelf bezwaar maken. Als de WOZ-waarde te hoog is, past de gemeente deze gratis voor je aan.

​​Als je zelf bezwaar maakt, duurt het antwoord op jouw bezwaar korter. Ook hebben de bezwaarbrieven die door een bureau worden gestuurd minder vaak succes dan de bezwaarbrieven die​ door de​ inwoners zelf ​sturen​​worden gestuurd​.​​​​​​​​

​​​​​In december 2021 is er in de landelijke media gesproken over een nieuwe manier waarop de WOZ-waarde wordt berekend. Sinds 1 januari 2022 zijn namelijk alle gemeenten in Nederland verplicht om de woonoppervlakte te gebruiken om de WOZ-waarde te bepalen. Als het op een andere manier berekend is, kan dit gevolgen hebben voor de hoogte van de WOZ-waarde van jouw huis.

Geen zorgen: gemeente Nissewaard gebruikt al meer dan 10 jaar ​de​ woonoppervlakte om de waarde te bepalen. Je kan dit ook terugzien ​in​​ het taxatierapport van jouw woning​. Deze nieuwe regel heeft dus geen gevolgen voor de manier waarop gemeente Nissewaard de WOZ-waarde van jouw woning bepaalt.

​MijnOverheid is jouw persoonlijke website voor alles dat met de overheid te maken heeft. Je kan hier zien hoe je ​staat ​​bent ​geregistreerd bij de overheid. Je kan ook zien hoe je berichten van de overheid ontvangt (per brief of digitaal). En je kan overzicht houden over jouw communicatie met de overheid.

Je kunt bij gemeente Nissewaard de brief (of ‘aanslag’) over de gemeentelijke belastingen via MijnOverheid ontvangen.

Wil je ook je post digitaal ontvangen en gebruikmaken van MijnOverheid? Activeer dan nu jouw account en ontvang de post van de gemeente veilig en digitaal.