Rekenkamer

Elke gemeente in Nederland is verplicht een rekenkamer te hebben of bij verordening regels vast te stellen voor de uitoefening van de rekenkamerfunctie.

In Nissewaard worden de rekenkamertaken uitgevoerd door de rekenkamerfunctionaris.

Wat doet de rekenkamerfunctie?

De rekenkamerfunctie is een onafhankelijk orgaan binnen de gemeente Nissewaard. Wij zijn er om de kaderstellende en controlerende rol van de gemeenteraad te versterken door het uitvoeren van onderzoek. De rekenkamerfunctie is er niet alleen voor de gemeenteraad, wij zijn er ook voor inwoners. Daarom willen wij ook voor de inwoners van Nissewaard zichtbaar maken wat er terecht komt van de beleidsvoornemens van de gemeente. De taken en bevoegdheden van de rekenkamerfunctie staan beschreven in de Gemeentewet en in de door de gemeenteraad vastgestelde Verordening rekenkamerfunctie Nissewaard.  

Onze werkwijze

In onze werkwijze staan 'nabijheid' en 'onderzoek met impact' centraal.

Nabijheid

De rekenkamerfunctie wil benaderbaar en zichtbaar zijn. Wij staan open voor suggesties van buitenaf. Ook houden wij voeling met actuele ontwikkelingen die binnen de gemeente spelen.

Onderzoek met impact

Voor de impact van onderzoek zijn helder geformuleerde conclusies en aanbevelingen van belang. Daarom schrijven wij bondige en heldere rapportages. Om impact te hebben doen wij meer dan zogenaamd 'ex-post onderzoek' (evaluatief onderzoek achteraf). Voorbeelden zijn het organiseren van een raadsconferentie, het houden van een digitale inwonersconsultatie of het uitvoeren van een quick scan.

Onderwerpen aandragen

De rekenkamerfunctie is onafhankelijk en bepaalt zelf wat zij onderzoekt. Samenwerken met de gemeenteraad vinden we wel van belang. We zien een belangrijke rol voor de gemeenteraad in het opstellen van het onderzoekprogramma, maar ook inwoners mogen een verzoek neerleggen bij de rekenkamerfunctie. Daarvoor kunt u het beste contact opnemen met de secretaris van de rekenkamerfunctie, mevrouw E. Smits-Muis.

Samenstelling

De rekenkamerfunctie bestaat uit de volgende personen:

  • de rekenkamerfunctionaris, Herman Sietsma, die het gezicht vormt van de rekenkamerfunctie en direct aanspreekpunt is voor de gemeenteraden;
  • de projectleider, Sabine van Zuydam MSc, die alle afzonderlijke onderzoeken procesmatig en inhoudelijk begeleidt;
  • de secretaris, Elsemiek Smits-Muis, die de rekenkamerfunctie ondersteunt in haar werkzaamheden en de vaste onderzoeker is voor de afzonderlijke onderzoeken.

Onderzoeksprogramma en jaarverslag

De rekenkamerfunctionaris stelt ieder jaar in samenspraak met de gemeenteraad een onderzoeksprogramma op. In het onderzoeksprogramma staat naar welke onderwerpen de rekenkamerfunctionaris onderzoek gaat doen. Ook vindt u hierbij het jaarverslag.

Onderzoeksprotocol

In het onderzoeksprotocol beschrijft de rekenkamerfunctionaris hoe hij een onderzoek uitvoert.

Rapporten

Nevenfuncties

De rekenkamerfunctionaris H H Sietsma bekleed de volgende nevenfuncties:

  • Lid bestuur Zuidelijke rekenkamer (bezoldigd) vanaf februari 2016
  • Directeur rekenkamercommissies gemeenten Brielle, Westvoorne, Nissewaard, Hellevoetsluis en Goeree-Overflakkee (bezoldigd) per 1 september 2016
  • Lid bestuur Hartmans Netwerk, opleiding jonge ambtenaren (onbezoldigd) vanaf 2014
  • Voorzitter Vereniging van Orgelbouwers in Nederland (onbezoldigd) vanaf 2014
  • Voorzitter bestuur Stichting Klinkend Erfgoed in Nederland (onbezoldigd) vanaf april 2016
  • Voorzitter Stichting Oekra├»ne Zending (onbezoldigd) vanaf medio 2012
  • Lid bestuur Regionaal Bureau Toerisme Utrechtse Heuvelrug en Vallei (onbezoldigd) vanaf 2015
  • Lid Eerste Kamer (plaatsvervangend wegens zwangerschapsverlof) (bezoldigd) van 13 september 2016 tot januari 2017
  • Bestuurder-directeur Huis Doorn (bezoldigd) vanaf 2012
  • Directeur Kasteel Amerongen (bezoldigd) vanaf 2013
  • Zzp-er: Sietsma advies, bestuur en onderzoek in de publieke sector, verschillende onderzoeken in gemeenten (bezoldigd) (onder andere Delft (met NeckervanNaem), Schiedam, Zwolle)

Contact

  • Drs. H.H. (Herman) Sietsma MPA Rekenkamerfunctionarise-mail: mailto:herman@necker.nltelefoon: 06 - 25 07 23 80
  • Drs. M.M. (Maaike) van Elteren Projectleidere-mail: maaike@necker.nltelefoon: 06 - 45 15 63 42
  • E. (Elsemiek) Smits-MuisSecretaris e-mail: elsemiek@necker.nl telefoon: 06 - 47 04 14 91