Budgetbeheer en -begeleiding

Wanneer u niet (meer) in staat bent om uw eigen inkomsten en uitgaven te beheren of wanneer u even het overzicht kwijt bent, kan de gemeente tijdelijk het beheer van uw financiën overnemen. Dit heet budgetbeheer. Hierbij gaan wij samen met u vaststellen wat uw maandelijkse inkomsten en uitgaven zijn. De budgetbeheerder doet uw maandelijkse betalingen.

Budgetbeheer helpt u om uw financiële zaken weer op orde te krijgen. Dit kan soms net even de rust brengen die u nodig heeft om aan andere problemen te kunnen werken. Budgetbeheer zonder schuldbemiddeling is altijd op vrijwillige basis. U blijft zelf verantwoordelijk voor uw financiën.

Als de gemeente voor u budgetbeheer gaat doen, gaat dit altijd in combinatie met budgetbegeleiding. Bij budgetbegeleiding leert u hoe u zelf uw inkomsten en uitgaven moet beheren. Als u het beheer zelf wilt doen en alleen behoefte heeft aan budgetbegeleiding, dan kunt u dit ook apart aanvragen.

Wilt u budgetbeheer of budgetbegeleiding en voldoet u aan de voorwaarden? U kunt met behulp van uw DigiD de aanvraag indienen. Wij nemen binnen 5 werkdagen telefonisch contact met u op. Als u al schuldbemiddeling van de gemeente heeft, kunt u budgetbeheer ook aanvragen via uw klantmanager.

Wat kunt u verwachten

Wij zorgen voor de betaling van vaste lasten, uw wekelijkse huishoudgeld, eventuele aflossingen en overige kosten. Of wij het beheer volledig of gedeeltelijk overnemen, hangt af van uw persoonlijke situatie. Het uitgangspunt is altijd dat u zo zelfstandig mogelijk blijft en wij u daarbij ondersteunen. Als u tijdelijk helemaal niet in staat bent uw financiën te beheren, dan nemen wij dit volledig van u over en begeleiden wij u, om te zorgen dat u dit later wel weer zelfstandig kunt.

Alle afspraken die we met u maken over het ontvangen van uw inkomsten en betalen van uw lasten, leggen we vast in een budgetplan. Daarnaast wordt er een bedrag gereserveerd voor incidentele betalingen en voor onvoorziene uitgaven. Budgetbeheer helpt voorkomen dat er schulden ontstaan in uw vaste lasten of schulden die er al zijn nog verder oplopen. Als u ook gebruik maakt van schuldbemiddeling, dan wordt er rekening gehouden met het bedrag dat u moet afdragen aan uw schuldeisers.

Budgetbeheer bestaat uit:

  • Inventarisatie van inkomsten en uitgaven
  • Opstellen van een budgetplan
  • Aandacht voor toeslagen, kwijtscheldingsmogelijkheden van gemeentelijke heffingen en minimaregelingen
  • Uitvoeren van betalingen zoals we met u hebben afgesproken in het budgetplan
  • Telefonische vragen beantwoorden
  • Uitwisselen informatie en schriftelijke communicatie met instanties
  • Budgetbegeleiding
  • Voorbereiden en ondersteunen schuldbemiddelingtraject

Voorwaarden

Ukomt in aanmerking voor budgetbeheer en budgetbegeleiding als u:

  • Inwoner bent van de gemeente Nissewaard en in de basisregistratie staat ingeschreven
  • 18 jaar of ouder bent
  • Beschikt over een inkomen op minimaal bijstandsniveau

Indien uw inkomen hoog genoeg is, kunnen we u ook doorverwijzen naar een bureau voor budgetbeheer buiten de gemeente. Daar kunt u zelf budgetbeheer inkopen.

Online inzage

Via Mijn Schuldbemiddeling kunt u 24 uur per dag uw budgetbeheer bij de gemeente inzien. Als u inlogt, ziet u informatie over uw betaalplan, uw saldo, mutaties en uw afspraken. U kunt via Mijn Schuldbemiddeling uw gegevens wijzigen en afhankelijk van uw situatie, ook betaalopdrachten versturen. U hoeft dus niet meer te wachten op een rekeningafschrift via de post want deze kunt u, op elk door u gewenst tijdstip van de dag, online raadplegen.