Toeslagenaffaire kinderopvang

De Belastingdienst heeft tussen 2005 en 2019 bij veel ouders de kinderopvangtoeslag onterecht stopgezet. Het moeten terugbetalen van de toeslag, het niet meer vergoed krijgen van kinderopvang en het ontstaan van veel problemen hierdoor, staat bekend als de toeslagenaffaire. Bent u gedupeerd door de toeslagenaffaire? Dan komt u mogelijk in aanmerking voor de herstelregeling van de Belastingdienst. U moet zich hiervoor aanmelden bij het Serviceteam gedupeerden Kinderopvangtoeslag. De gemeente Nissewaard helpt u graag in de proces.

Landelijk Ondersteuningsteam (OT) Uithuisplaatsingen

Bent u tussen 2015 en 2021 geconfronteerd met een uithuisplaatsingsmaatregel en bent u erkend gedupeerde van de kinderopvangtoeslagaffaire? Is of zijn uw kind(eren) uit huis geplaatst als gevolg van de toeslagenaffaire? Dan kunt u gebruik maken van het landelijk ondersteuningsteam(OT) ‘uithuisplaatsingen toeslagenaffaire’.

Het Ondersteuningsteam;

  • Helpt u zonder dat dit u geld kost;
  • Is in de uitvoering is het ondersteuningsteam onafhankelijk en neutraal. Zij regelen toegang tot alle instanties die nodig zijn om u te helpen;
  • Helpt het verhaal en vragen over de uithuisplaatsing in kaart te brengen;
  • Helpt wensen en mogelijkheden voor u en uw kind(eren) helder te krijgen;
  • Biedt hulp in het proces naar herstel van contact of herstel van de gezinssituatie;
  • Schakelt instanties en deskundigen in die daarvoor nodig zijn en begeleid ouders en kinderen in de contacten met deze instanties en deskundigen.

U kunt zich rechtstreeks aanmelden bij het Ondersteuningsteam. Stuur dan een e-mail met uw naam en telefoonnummer naar contact@hetondersteuningsteam.nl. Het gemeentelijke team Toeslagenaffaire kan u hierbij helpen. Mailt u dan naar toeslagen@nissewaard.nl.

Afbetalen van uw private schulden

Bent u gedupeerd door de Belastingdienst en heeft u de compensatieregeling ontvangen? Dan heeft u 1 jaar uitstel gekregen voor het betalen van uw private schulden. Dit jaar ging in op het moment dat de compensatie aan u is betaald.

Om welke schulden gaat het?

Private schulden zijn bedragen die u nog moet betalen aan organisaties die niet bij de overheid horen. Dat kan uw energiebedrijf, uw zorgverzekeraar, uw woningbouwcorporatie of een webwinkel zijn.

Als uw uitstel na 1 jaar afloopt, mogen uw schuldeisers weer van u vragen om te betalen. Als er al beslag lag op uw inkomen, dan mag dat weer hervat worden. Kortom, de schuldeisers mogen weer verder gaan met hun incasso op de wijze waarop ze een jaar eerder zijn gestopt.

Wat kunt u als gedupeerde ouder doen om uw schulden alsnog opgelost te krijgen?

U kunt uw private schulden indienen bij het schuldenloket van de Sociale Banken Nederland (SBN). Het gaat hierbij om schulden die zijn gemaakt tussen 1 januari 2006 en 1 juni 2021. Alleen schulden die in deze periode zijn ontstaan kunnen worden ingediend.

Heeft u hulp nodig bij het indienen van uw schulden bij SBN?

Neem dan contact op met uw contactpersoon van de gemeente of meld u via toeslagen@nissewaard.nl.

Wat gebeurt er nadat u uw private schulden heeft doorgegeven aan SBN?

Als u uw schulden heeft doorgegeven, ontvangt u bericht van de Belastingdienst. U kunt aan uw schuldeisers doorgeven dat u de schuldenlijst heeft verzonden naar de Belastingdienst en dat u bezig bent om op deze manier een oplossing voor uw schulden te vinden.

Kan ik de schuldenlijst ook per post versturen?

U kunt uw schuldenlijst ook per post indienen. Let er wel op dat dit het proces kan vertragen. Download het formulier op loketprivateschulden.nl, vul het in en stuur zoveel mogelijk informatie mee.

Heeft u geen printer? U kunt dan contact opnemen met de gemeente Nissewaard. Wij kunnen het formulier naar u opsturen. Stuur hiervoor een e-mail naar toeslagen@nissewaard.nl en geef daarin aan dat u het formulier private schulden graag op papier wilt ontvangen. Zet in de mail uw naam en adresgegevens, zodat wij het gelijk voor u in orde kunnen maken.

Hulp van de gemeente

Ook de gemeente kan helpen in dit proces. Meld u eerst aan bij de Belastingdienst voordat u met de gemeente contact opneemt. Wij denken graag mee om de schade die veroorzaakt is, zoveel mogelijk te herstellen en waar dat kan, bieden wij praktische ondersteuning.

Dit geldt ook voor zaken die als gevolg van de toeslagenaffaire zijn ontstaan. Bijvoorbeeld met gezondheid, wonen, gezin, werk of schulden. Hulp van de gemeente is vrijwillig en staat los van het traject voor compensatie door de Belastingdienst. Als u al eens eerder hulp had van de gemeente en nieuwe hulp of ondersteuning wilt, dan kijken we graag opnieuw met u naar de mogelijkheden. U kunt altijd opnieuw melden dat u hulp wilt.

Als er sprake is van acute nood, bijvoorbeeld omdat u of uw kinderen medische behandelingen nodig hebben, geld voor boodschappen of kleding, vervoer of andere dringende zaken, is het belangrijk om snel te kunnen handelen. Ook dan denkt de gemeente graag met u mee.

Laat weten dat u geholpen wilt worden via toeslagen@nissewaard.nl of bel met 14 0181 en vraag naar de medewerkers van het team herstel toeslagenaffaire.