Gemeente Nissewaard gaat groot onderhoud uitvoeren aan de Stationsweg, het Oosteinde en de Nieuwe Veerdam in Zuidland. Naar verwachting starten deze werkzaamheden in het vierde kwartaal van 2024.
Gemeente Nissewaard gaat aan de Stationsweg, het Oosteinde en de Nieuwe Veerdam in Zuidland groot onderhoud uitvoeren. De verwachting is dat deze werkzaamheden in het vierde kwartaal van 2024 van start gaan.
De belangrijkste werkzaamheden zijn:
het vervangen van de toplaag (en eventuele tussenlaag) van het asfalt;
het opknappen van de entrees Zuidland en aanwezige versmallingen en voetpaden;
het verbeteren van de fietsoversteek van het Provinciale fietspad;
het aanpassen van de kruising met het Hoofd;
het verbeteren van de groenstructuur door:
het vervangen van beplanting en snoeien van beplanting;
het kappen en aanplanten van een aantal bomen;
het eventueel verplaatsen van verlichting;
het verwijderen of vervangen van straatmeubilair.
Tijdens de gehele uitvoering van het project doet de gemeente haar uiterste best om de overlast voor aanliggende bedrijven en omgeving zoveel mogelijk te beperken.
Naar verwachting starten deze werkzaamheden in oktober 2024.
Op de Stationsweg wordt asfalt toegepast dat het geluid vermindert.
Voor een periode kan een bord met een smiley geplaatst worden om verkeersdeelnemers te attenderen op hun snelheden. Het is niet te verwachten dat een permanent bord met een snelheidsindicatie wordt geplaatst.
Het plaatsen van een flitspaal is een taak van het Openbaar Ministerie. De gemeente plaatst geen flitspalen.
Bewoners kunnen zelf aanvraag doen bij de netbeheerder. Deze zal de aansluiting dan verzorgen.
Dit wordt tijdens de werkzaamheden uitgevoerd.
Deze bushalte komt definitief te vervallen.
Ja, maar dat is niet passend gebleken met het karakter van de Stationsweg als ontsluitingsweg en met de doorstroomfunctie van de Stationsweg.
Nee, de gemeente plaatst geen spiegels meer. Die kunnen een negatief effect hebben op de verkeersveiligheid, omdat alleen gekeken wordt naar de spiegels en andere verkeersdeelnemers niet worden opgemerkt. Ook is de snelheid van andere verkeersdeelnemers slecht in te schatten en zijn spiegels niet altijd bruikbaar door weersomstandigheden, zoals mist/ sneeuw en condensvorming.
De verbetering van deze situatie is erg ingewikkeld. We hebben uiteraard gezocht naar de beste inrichting. De situatie is nogmaals bekeken en er is voor gekozen, de huidige situatie te handhaven. Helaas is het niet mogelijk om met de geplande werkzaamheden meer overzicht van de kruising te creƫren.
De Stationsweg heeft een belangrijke doorstroomfunctie met voorrang voor het gemotoriseerde verkeer. Het plaatsen van verkeerslichten is dan niet verstandig, omdat de voorrangsregeling zal wijzigen en het kan zorgen voor schijnveiligheid. Fietsers bieden zich onregelmatig aan en zijn pas dichtbij/op de oversteek zichtbaar. Als het andere verkeer rood licht heeft, maar geen kruisend verkeer ziet, wijst de praktijk uit dat de kans groot dat het verkeer door rood zal rijden. Hierdoor is de kans op incidenten groter.
Hier komt alleen een markering op het wegdek die de oversteek accentueert.
Op verschillende plekken zijn al maatregelen getroffen om de snelheid omlaag te brengen. Onze verwachting is dat dat voldoende is om de snelheid te beperken. Helaas kunnen we niet voorkomen dat verkeersdeelnemers te hard rijden. Dit komt door het gedrag van verkeersdeelnemers waar de gemeente maar weinig of zelfs geen invloed op heeft.
Op verschillende plekken op de Stationsweg treffen we maatregelen om voetgangers veilig te laten oversteken. Dit gebeurt op meest logische plekken. Met nog meer oversteekplaatsen worden voetgangers over een grotere aantal oversteekplaatsen. Als voetgangers een oversteekplaats te weinig of nooit gebruiken, ontstaat schijnveiligheid. De overige verkeersdeelnemers gaan er (on)bewust van uit dat daar toch nooit iemand oversteekt en remmen niet af.
De bebording zal tijdens de uitvoering worden nagelopen.
Bij de werkzaamheden aan de Stationsweg zullen helaas niet meer parkeerplaatsen worden aangelegd.
Met de groenbeheerder wordt ter plaatse bekeken wat er mogelijk is.
Populieren worden opgenomen in de boominspectie, dat werd eerst niet gedaan omdat ze van het waterschap zouden zijn. Nu worden ze eind 2024 gecontroleerd.