Klimaatburgemeester vraagt door over laadpalen

Op bezoek bij afdeling ruimtelijke inrichting van gemeente Nissewaard vertelt Simon Vrijdag (beleidsmedewerker) over het huidige beleid in elektrisch laden.

Over naar elektrische auto’s

In 2050 moet de CO2-uitstoot in Nederland met 95% zijn gedaald ten opzichte van 1990. Het wegverkeer is verantwoordelijk voor 20% van de totale CO2-uitstoot. Een elektrische auto is schoon, stil en zuinig. Door dit vervoer te stimuleren, verbetert de luchtkwaliteit en vermindert de geluidshinder en de CO2-uitstoot. Over de hele levensduur stoten elektrische auto’s ongeveer 60% minder CO2 uit dan benzineauto’s.

Laadpaal aanvragen

Een publieke laadpaal aanvragen is gratis. De gemeente Nissewaard heeft tot medio 2024 een overeenkomst met Equans voor het plaatsen van laadpalen, met als voorwaarde dat zij hiervoor groene stroom leveren voor een tarief van 0,31 cent per kWh. Dit laadtarief is opgebouwd uit de inschrijfprijs, installatievergoeding en energievergoeding. De afspraak met Equans is dat er dan binnen 3 maanden na een aanvraag een paal geplaatst wordt. Door personeels- en chiptekorten werd deze tijd helaas niet vaak gehaald. Equans is nu bezig met een inhaalslag.

Inwoners die op hun oprit een oplaadpunt willen realiseren, moeten dat zelf regelen. Dit kost gemiddeld €1000. Thuisladen is vaak voordeliger, omdat ‘s nachts de prijs van energie lager is en als je zonnepanelen hebt, is overdag laden gratis. Momenteel is de gemeente aan het kijken of er in Nissewaard ook kabelgoottegels geplaatst mogen worden, zodat je thuis oplaadt maar je auto op de openbare weg staat.

Informatie over oplaadpunten is te vinden op Oplaadpunt elektrisch rijden. Daar staat ook een kaart met de huidige laadpalen en de laadpalen die aangevraagd kunnen worden.

Wat feiten

Momenteel zijn er ongeveer 250 laadpalen in de gemeente. Voor laadpalen op eigen terrein is de schatting 100. Daarmee zijn we er nog niet: er is vanuit de Nationale Agenda Laadinfrastructuur berekend dat er in 2025 473 laadpalen nodig zijn in Nissewaard.

Voor VvE’s is het soms lastig om op eigen terrein laadpalen te plaatsen voor haar inwoners. Daarom kan de gemeente hier advies in geven om de VvE’s te helpen. VvE’s kunnen vervolgens subsidie aanvragen om een deel van deze advieskosten te vergoeden.

Favoriete laadpaal

Van alle laadpalen in Nissewaard is er één favoriet. Aan de laadpaal aan de Elementenweg wordt het meest opgeladen: gemiddeld wel 2.550 kWh per maand, dat is zo’n 153.000 km per jaar (bij een gemiddeld verbruik van 20 kWh op de 100 km).

Zelf heeft de Klimaatburgemeester nog een inspirerend voorstel: ‘om het elektrisch rijden te bevorderen, zou het mooi zijn als elektrische auto’s gratis mogen parkeren in Nissewaard’.